SAFETY FIRST

Η τοποθέτηση οθονών αφής στο εσωτερικό των αυτοκινήτων έγινε κοινή πρακτική τα τελευταία χρόνια, ωστόσο άρθρο-ρεπορτάζ σουηδικού περιοδικού δείχνει πως τα κλασικά κουμπιά, παραμένουν καλύτερη επιλογή σε επίπεδο ασφάλειας.

Ο εκσυγχρονισμός στα νέα οχήματα παραγωγής είναι διαρκής, με τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα να έχουν αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο τα τελευταία χρόνια.

Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται τα προηγμένα συστήματα ΗΜΙ (Human-Machine Interface), η συντριπτική πλειονότητα των οποίων περιλαμβάνει πια, οθόνες αφής, με λειτουργία που θυμίζει εκείνη των smartphones.

Θέλοντας να επιβεβαιώσει το επίπεδο πρακτικότητας και ασφάλειας κατά τη χρήση των οθονών αφής, η οποία ως επί το πλείστον γίνεται ενώ το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση, το ιστορικό σουηδικό περιοδικό Vi Bilagare συγκέντρωσε 12 αυτοκίνητα σε ένα αεροδρόμιο, πραγματοποιώντας μια ιδιαίτερη δοκιμή 

Αυτή αφορούσε σε 4 βασικές λειτουργίες των συστημάτων HMI:

 - Ενεργοποίηση του θερμαινόμενου καθίσματος, αύξηση θερμοκρασίας κατά δύο βαθμούς Κελσίου και ενεργοποίηση του ξεπαγώματος (defrost)

 - Ενεργοποίηση του ραδιοφώνου και συντονισμός σε έναν συγκεκριμένο σταθμό

 - Μηδενισμός του υπολογιστή ταξιδίου

 - Μείωση της έντασης φωτισμού του πίνακα οργάνων στο χαμηλότερο επίπεδο και απενεργοποίηση της κεντρικής οθόνης

Η δοκιμή περιλάμβανε τον έλεγχο σε 11 σύγχρονα και ένα παλαιότερο όχημα, με τους οδηγούς-δοκιμαστές να έχουν, όπως τονίστηκε, αρκετό χρόνο στη διάθεσή τους, ώστε να εξοικειωθούν με το σύστημα infotainment και τη λειτουργία της εκάστοτε οθόνης αφής.

Με αυτόν τον τρόπο, δεν χάθηκε χρόνος που θα μπορούσε να αλλοιώσει τα αποτελέσματα, λόγω της συγκεκριμένης διαδικασίας προσαρμογής.

SF InfotainmentTest 01

Συμπεράσματα

Παρά την τάση για απλοποίηση, η χρήση της οθόνης αφής παραμένει πιο περίπλοκη. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, ο οδηγός με το πιο περίπλοκο σύστημα από πλευράς απόδοσης, χρειάζεται 4 φορές περισσότερο χρόνο για να κάνει απλές ενέργειες.

Και αυτό, ενώ τα αυτοκίνητα κινούνταν με ταχύτητα 110 χλμ./ώρα!

Προφανώς, το εκάστοτε σύστημα HMI έχει ξεχωριστά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Όμως, εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το "παλιό", Volvo V70 παραγωγής 2005 με... κουμπιά, ήταν μακράν το πιο εύκολο και "γρήγορο", στις 4 δοκιμασίες, καθώς σύμφωνα με τους Σουηδούς δημοσιογράφους, για να ολοκληρωθούν και τα 4 τεστ, χρειάστηκαν 10 δευτερόλεπτα.Από τη στιγμή που

κάθε όχημα κινούνταν με 110 χλμ./ώρα κατά τη διάρκεια της μέτρησης, μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία, το αυτοκίνητο είχε διανύσει 306 μέτρα, κατά την οποία πρακτικά ο οδηγός δεν είχε όλη του την προσοχή στο δρόμο.

Τη χειρότερη απόδοση είχε το κινεζικό MG Marvel R, με το οποίο ο οδηγός χρειάστηκε 44,6 δευτερόλεπτα για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες, γεγονός που σημαίνει ότι διήνυσε 1.372 μέτρα (4 φορές περισσότερα) από τον αντίστοιχο, στο "παλιό" Volvo.

Από τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα, καλύτερη απόδοση είχαν τα Volvo C40 και Dacia Sandero, τα οποία διαθέτουν τις πιο απλές οθόνες αφής.

Ακόμη ένας παράγοντας μέτρησης, ήταν η γωνία που σχηματίζεται μεταξύ της οθόνης αφής και του πεδίου όρασης του οδηγού, γεγονός που πρακτικά δείχνει σε ποιο βαθμό θα πάρει ο τελευταίος, το βλέμμα του από το δρόμο.

Αρκετοί μπορεί να σκεφτούν πως αν και τα αποτελέσματα φαίνονται αντικειμενικά, το γεγονός ότι η Volvo έχει ως έδρα τη Σουηδία ίσως να "θολώνει" την κρίση των δοκιμαστών, όμως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να υποστηριχθεί βάσιμα.

Εν κατακλείδι, τα συγκεκριμένα αποτελέσματα έρχονται να προσθέσουν ακόμη ένα επιχείρημα στους ίδιους τους κατασκευαστές, οι οποίοι τον τελευταίο καιρό δείχνουν πρόθεση να επιστρέψουν στα "κλασικά" κουμπιά, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τις οθόνες αφής.

SF InfotainmentTest 03

Τα αποτελέσματα

Αυτοκίνητο - Χρόνος ολοκλήρωσης 4 δοκιμασιών (δλ.) - Διανυθείσα απόσταση (μέτρα)

Volvo V70 (2005) - 10'' - 306

Dacia Sandero - 13,5'' - 414

Volvo C40 - 13,7'' - 417

Subaru Outback - 19,4''- 592

Mercedes GLB - 20,2'' - 616

Tesla Model 3 - 23,5'' - 717

Nissan Qashqai - 25,1'' - 765

Volkswagen ID.3 - 25,7'' - 786

Hyundai Ioniq 5 - 26,7'' - 815

Seat Leon - 29,3'' - 895

BMW iX - 30,4'' - 928

MG Marvel R - 44,9'' - 1.372

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo Credits: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

Περισσότερα Safety First

Βρυξέλλες: Μείωση ορίου ταχύτητας - υποδιπλασιασμός θανάτων από τροχαία
Μετά από τη μείωση του ορίου ταχύτητας στις Βρυξέλλες στα 30 χλμ./ώρα, παρατηρήθηκε πτώση του αριθμού θανάτων και τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα. ...(περισσότερα)
Υποχρεωτικό το eCall στα νέα αυτοκίνητα
Όπως ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η εφαρμογή eCall είναι πια υποχρεωτική στα νέα μοντέλα αυτοκινήτων και van.Όπως ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η εφαρμογή eCall είναι πια υποχρεωτική στ...(περισσότερα)
Ευθυγράμμιση: Πότε την ελέγχουμε και γιατί είναι τόσο σημαντική;
Μια από τις ενέργειες που σχετίζονται άμεσα με τη βέλτιστη απόδοση των ελαστικών και κατά συνέπεια, με την ασφάλειά μας στο δρόμο, είναι η ευθυγράμμιση. ...(περισσότερα)
Ορκίστηκε ως Περιφερειακός Σύμβουλος Αττικής ο Κωνσταντίνος Ιαβέρης
Την Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε η Τελετή Ορκωμοσίας του νέου Περιφερειάρχη Αττικής, Νίκου Χαρδαλιά και του περιφερειακού συμβουλίου, στο οποίο εκλέχθηκε ο Κωνσταντίνος «Ιαβέρης» Μαρκουΐζος ...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκή Ένωση: 6.000 παιδιά έχασαν τη ζωή τους από τροχαία σε μια δεκαετία
Ο αριθμός των παιδιών ηλικίας έως 14 ετών, που έφυγαν από τη ζωή λόγω τροχαίων ατυχημάτων στους δρόμους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά την περίοδο 2011-2020, καθιστά επιτακτική την άμεση εύρεση ...(περισσότερα)
Οι Έλληνες πρώτοι στις βρισιές κατά την οδήγηση
Πολλοί θα το είχαμε υποψιαστεί, ωστόσο τώρα υπάρχουν και απτές αποδείξεις, χάρη στην έρευνα του Vinci Autoroutes Foundation, καθώς οι Έλληνες κατέχουν την πρωτιά στο βρίσιμο κατά τη διάρκεια της οδήγη...(περισσότερα)
Νέα αυτοκίνητα: Υποχρεωτικά με Intelligent Speed Limiter και
Στο εξής, κάθε νέο αυτοκίνητο θα εφοδιάζεται υποχρεωτικά με το έξυπνο σύστημα "Intelligent Speed Limiter" και με μαύρο κουτί. ...(περισσότερα)
Μέχρι 82 ετών στοχεύουν να οδηγούν οι Βρετανοί
Πρόσφατη έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο, έδειξε πως οδηγοί ηλικίας άνω των 60 ετών, δε σκοπεύουν να παραδώσουν την άδεια οδήγησής τους πριν συμπληρώσουν 82 χρόνια ζωής. ...(περισσότερα)
Οδήγηση στην ομίχλη: Ένα απαιτητικό εγχείρημα
Η οδήγηση στην ομίχλη απαιτεί γνώση και αυτοσυγκέντρωση, όμως πάνω από όλα χρειάζεται, όπως σε κάθε δραστηριότητα της οδήγησης, κοινό νου. ...(περισσότερα)
Εικονικοί βοηθοί στα αυτοκίνητα και οι πρώτες αντιδράσεις
Η τεχνολογία αναπτύσσεται με γοργούς, σε πολλές περιπτώσεις ιλιγγιώδεις, ρυθμούς που ακόμη και οι ίδιοι οι επιστήμονες σε αρκετές περιπτώσεις δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν. ...(περισσότερα)

S5 Box