SAFETY FIRST

Η υιοθέτηση ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ./ώρα σε αστικές περιοχές συνεχίζεται, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την Μπολόνια της Ιταλίας, όπου πάντως δεν έλειψαν οι αντιδράσεις.

Ο αριθμός των πόλεων που υιοθετούν ως ανώτατο όριο κίνησης εντός αστικού ιστού τα 30 χλμ./ώρα αυξάνεται με αλματώδη ταχύτητα.
Αυτή η τάση έχει ανοίξει έναν νέο δημόσιο διάλογο, αφού πολλοί οδηγοί αντιδρούν, υποστηρίζοντας πως η μείωση του ορίου ταχύτητας από 50 σε 30 χλμ./ώρα, έχει επιπτώσεις στην καθημερινότητά τους.

Η πρώτη πόλη στην Ιταλία που επέβαλλε το συγκεκριμένο όριο είναι η Μπολόνια, ενώ έγινε ήδη γνωστός και ο πρώτος παραβάτης υπό το νέο καθεστώς.

Ο λόγος για τον κοσμηματοπώλη Sergio Baldazzi, ο οποίος ανιχνεύθηκε να κινείται με 39 χλμ./ώρα, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως στο πλαίσιο της ποσοστιαίας «ανοχής» 20%, για να λάβει κάποιο πρόστιμο θα πρέπει να κινείται με ταχύτητα που ξεπερνά τα 36 χλμ./ώρα.

Ο ορισμός αυτού του ορίου ταχύτητας, σε συνδυασμό με την απαγόρευση κίνησης στην ιστορική περιοχή Garisenda, προκάλεσαν αντιδράσεις και την επονομαζόμενη «D-Day», κατά τη διάρκεια της οποίας μια αυτοκινητοπομπή ακινητοποιήθηκε σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Παράλληλα, οι οδηγοί ταξί απειλούν να αυξήσουν τα κόμιστρά τους, επειδή αναγκάζονται να κινούνται πιο αργά και κατά συνέπεια, να πραγματοποιούν λιγότερες διαδρομές ημερησίως, ενώ οι συντηρητικής ιδεολογίας αντίπαλοι του Δημάρχου Matteo Lepore, σχεδιάζουν να θέσουν το ζήτημα σε δημοψήφισμα.

«Υπάρχει πολύς θυμός στην Μπολόνια τώρα», δήλωσε ο Andrea Spettoli, εκ των διοργανωτών των διαμαρτυριών. «Το θέμα δεν είναι μόνο τα πρόστιμα, αυτός ο νόμος αλλάζει εντελώς τις ζωές μας», πρόσθεσε σε δηλώσεις οι οποίες αναπαράχθηκαν από τον βρετανικό Guardian.

Ο Spettoli, ανέφερε ότι πολλοί άνθρωποι του ανέφεραν πως το νέο όριο ταχύτητας τους ανάγκασε να καθυστερήσουν στη δουλειά ή να αφήσουν με αργοπορία τα παιδιά τους στο σχολείο.

Ακόμη, οι οδηγοί λεωφορείων θεωρούν πως το νέο όριο ταχύτητας θα επιφέρει αναστάτωση στα δρομολόγια, ενώ δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που αναφέρουν ότι η διαρκής παρακολούθηση του ταχυμέτρου, προκειμένου να παραμείνουν εντός των επιθυμητών ορίων, προκαλεί απώλεια συγκέντρωσης από τον δρόμο.

Φυσικά, υπάρχουν και οι υποστηρικτές της υιοθέτησης αυτού του ορίου ταχύτητας. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Bologna30, ομάδας που τίθεται υπέρ αυτής της κίνησης: «Ποιο είναι το κόστος για αυξημένη ασφάλεια, λιγότερη κίνηση, λιγότερο θόρυβο και μόλυνση;»

Η Valentina Orioli, Δημοτική σύμβουλος κινητικότητας και δημοσίων χώρων στην Μπολόνια, δήλωσε πως η αυτοδιοίκηση είναι πεπεισμένη πως η οδήγηση με 30 χλμ./ώρα θα ωφελήσει την πόλη.

«Όπως έχει φανεί σε άλλες πόλεις που χρησιμοποίησαν αυτό το μέτρο, οι έλεγχοι και οι κυρώσεις αφορούν όλους τους χρήστες των δρόμων, διότι αυτή η λειτουργία εξαρτάται πραγματικά από την τήρηση των κανόνων από όλους», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αξίζει να αναφερθεί, πως συνολικά κατά την πρώτη ημέρα επιβολής του νέου ορίου ταχύτητας, βεβαιώθηκαν 7 κλήσεις, γεγονός που σύμφωνα με τον Δήμαρχο Lepore, είναι ένδειξη πως οι περισσότεροι οδηγοί προσαρμόζονται, έστω και απρόθυμα, σε αυτό το μέτρο και πως τα θετικά αποτελέσματα σε επίπεδο Οδικής Ασφάλειας, θα φανούν σύντομα.

Από την πλευρά μας, να προσθέσουμε ότι εφόσον ένα αυτοκίνητο κινείται με 30 αντί για 50 χλμ./ώρα, σε περίπτωση πέδησης (φρεναρίσματος) έκτακτης ανάγκης θα χρειαστεί περίπου 14 λιγότερα μέτρα (13 αντί για 27).

Ακόμη, η πιθανότητα επιβίωσης πεζού σε περίπτωση σύγκρουσης με όχημα το οποίο κινείται με 30 χλμ./ώρα είναι 95%, ενώ και η ηχορύπανση αναμένεται να μειωθεί στο μισό.

Με δεδομένο ότι η αντίδραση του μέσου ανθρώπου σε οπτικό ερέθισμα είναι περίπου 1 δευτερόλεπτο, αυτό σημαίνει πως ο μέσος οδηγός θα αντιδράσει, όχι θα ακινητοποιήσει το όχημά του, έχοντας διανύσει 5,5 μέτρα παραπάνω, εφόσον κινείται με 50 χλμ./ώρα, αντί για 30 χλμ./ώρα.

Αν σε αυτό προσθέσουμε την μεγαλύτερη απόσταση ακινητοποίησης κατά 15 μέτρα, λόγω των περισσότερων χιλιομέτρων, γίνεται κατανοητό πως αυτή η μείωση ταχύτητας μπορεί να προσφέρει επιπλέον 20 μέτρα αντίδρασης, η οποία δύναται να προστατεύσει μία ή και περισσότερες ανθρώπινες ζωές.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Πηγή: Guardian 

Photo: Unsplash – Petr Slovacek

Περισσότερα Safety First

Περί ασφάλειας των πεζών
Οι πεζοί αποτελούν μια από τις πιο "ευπαθείς" ομάδες ατόμων που κινούνται στους δρόμους και δυστυχώς τα στατιστικά δεδομένα δείχνουν πως οι θάνατοί τους έχουν αυξηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια. ...(περισσότερα)
Οι παραβάσεις της εβδομάδας 10-16 Σεπτεμβρίου
H επιστροφή των Αθηναίων στην καθημερινότητα, έφερε ξανά την Αττική στην κορυφή των τροχαίων παραβάσεων που καταγράφηκαν στη χώρα μας. ...(περισσότερα)
Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια: Οι 5 ενότητες
Η ελληνική κυβέρνηση παρουσίασε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια, με στόχο τη μείωση κατά 50% των νεκρών και σοβαρά τραυματιών από τροχαία ατυχήματα, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε με ...(περισσότερα)
Αλλαγές στο δίπλωμα οδήγησης - από 17 ετών θα μπορούν να ξεκινήσουν την εκπαίδευσή τους οι υποψήφιοι οδηγοί
Νομοσχέδιο με στόχο την αναμόρφωση του πλαισίου εκπαίδευσης, θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας υποψήφιων νέων οδηγών, ετοιμάζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. ...(περισσότερα)
Αύξηση της παραβίασης ορίων ταχύτητας λόγω του κορωνοϊού
Η απαγόρευση κυκλοφορίας που ισχύει στις περισσότερες χώρες λόγω της πανδημίας του COVID-19, έχει επιφέρει αύξηση των παραβιάσεων στα όρια ταχύτητας, τόσο στην Ευρώπη όσο και στις Η.Π.Α. ...(περισσότερα)
Ορκίστηκε ως Περιφερειακός Σύμβουλος Αττικής ο Κωνσταντίνος Ιαβέρης
Την Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου πραγματοποιήθηκε η Τελετή Ορκωμοσίας του νέου Περιφερειάρχη Αττικής, Νίκου Χαρδαλιά και του περιφερειακού συμβουλίου, στο οποίο εκλέχθηκε ο Κωνσταντίνος «Ιαβέρης» Μαρκουΐζος ...(περισσότερα)
Στην Πολωνία το διεθνές βραβείο Οδικής Ασφάλειας 2023
Η Πολωνία πέτυχε μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 47% σε μια δεκαετία, επίδοση που δεν πέρασε απαρατήρητη στην Ευρώπη και της απέφερε το διεθνές βραβείο PIN. ...(περισσότερα)
Η Γαλλία θα περιορίσει την ακτίνα λειτουργίας των Smart Phones...
Η Γαλλική κυβέρνηση ενημέρωσε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πως σκοπεύει να εισαγάγει μέτρα τα οποία θα εμποδίζουν τις εφαρμογές Infotainment των αυτοκινήτων, από το να παρέχουν στους οδηγούς πληροφορίες όπω...(περισσότερα)
Ολλανδία: Αύξηση 25% στους θανάτους από τροχαία ατυχήματα
Οι απώλειες από τροχαία ατυχήματα δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, όπως πιστοποιεί η αύξηση των θανάτων στους Ολλανδικούς δρόμους. ...(περισσότερα)
Η επιστήμη πίσω από τον Graham
Μετά την πρώτη παρουσίαση του Graham, η TAC έδωσε στη δημοσιότητα περισσότερες λεπτομέρειες αναφορικά με το εγχείρημα σε επιστημονικό επίπεδο. ...(περισσότερα)

S5 Box