SAFETY FIRST

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε πως τα θανατηφόρα τροχαία του 2020 στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν κατά 17% λιγότερα σε σύγκριση με το 2019, ενώ η Ελλάδα παρουσίασε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση μεταξύ των κρατών μελών σε βάθος δεκαετίας.

Τα προκαταρκτικά στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα θανατηφόρα τροχαία στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καταδεικνύουν μείωση 17%, ανάμεσα στο 2020 και το 2019. Στη χώρα μας, καταγράφηκαν 54 νεκροί/εκατομμύριο κατοίκων, που συνιστά μείωση 16% από τους 64 νεκρούς/εκατομμύριο κατοίκων το 2019.

Συνολικά για την Ευρωπαϊκή Ένωση των 27, αυτό μεταφράζεται σε 4.000 λιγότερους θανάτους από τροχαία ατυχήματα, ωστόσο δεν υπάρχει περιθώριο εφησυχασμού, για δύο βασικούς λόγους.

Αφενός, παρά τη μεγαλύτερη μείωση όλων των εποχών, η οποία προφανώς προήλθε λόγω των περιορισμένων μετακινήσεων εξαιτίας της πανδημίας, το 2020 έχασαν τη ζωή τους από τροχαία ατυχήματα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 18.800 άνθρωποι, αριθμός διόλου αμελητέος.

Αφετέρου, ο στρατηγικός στόχος της μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διάρκεια της περασμένης δεκαετίας κατά 50%, δεν επιτεύχθηκε. Συγκεκριμένα, η μείωση που καταγράφηκε ήταν 36%, δηλαδή 42 θάνατοι από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων. Ακόμη και έτσι, η Ευρώπη θεωρείται από τις ασφαλέστερες ηπείρους στον κόσμο, αν σκεφτούμε ότι ο παγκόσμιος μέσος όρος ξεπερνά τους 180 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων.

Ένα ενδιαφέρον στατιστικό, είναι πως η μοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που μείωσε τους θανάτους από τροχαία κατά την περασμένη δεκαετία σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%, ήταν η Ελλάδα (-54%), ενώ ακολούθησαν Κροατία και Ισπανία (-44%), Πορτογαλία (-43%), Ιταλία (-42%) και Σλοβενία (-40%).

Αν και προφανώς αυτό το ποσοστό μείωσης είναι ενθαρρυντικό, δε σημαίνει ότι γίναμε και η ασφαλέστερη χώρα, αφού στην πράξη αυτό μετριέται από τον αριθμό των νεκρών ανά εκατομμύριο κατοίκων και όχι από την τιμή μείωσης, η οποία ωστόσο είναι ενθαρρυντική.

Με βάση τα στατιστικά του 2020, πιο ασφαλής χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου θυμίζουμε πως ο μέσος όρος είναι 42 νεκροί/εκατομμύριο κατοίκων, θεωρείται η Σουηδία (18 νεκροί/εκατομμύριο κατοίκων) και λιγότερο ασφαλής η Ρουμανία (85 νεκροί/εκατομμύριο κατοίκων). Με τους 54 νεκρούς/εκατομμύριο κατοίκων, δυστυχώς η Ελλάδα δυστυχώς παραμένει -παρά τη μεγάλη μείωση, αφού το 2010 υπήρχαν 113 νεκροί/εκατομμύριο κατοίκων- πάνω από τον μέσο όρο των θανάτων από τροχαία.

Σύμφωνα με το πόρισμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο ακριβής αντίκτυπος της πανδημίας στην Οδική Ασφάλεια δε μπορεί να μετρηθεί. Πάντως, οι μετακινήσεις σε αστικές περιοχές με δίκυκλα, έχουν αυξηθεί, γεγονός που θεωρείται θετικό. Το στοιχείο που προβληματίζει, είναι πως περίπου το 70% των θανάτων από τροχαία σε αστικό περιβάλλον, αφορά τους ευάλωτους χρήστες των δρόμων, δηλαδή πεζούς και δικυκλιστές.

Στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη δεκαετία 2021-2030, είναι η μείωση θανάτου και -για πρώτη φορά- σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα, κατά 50%.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Αναστολή λειτουργίας ιδιωτικών και δημόσιων ΚΤΕΟ έως 31 Μαρτίου
Η έξαρση του κορονοϊού COVID-19 έχει οδηγήσει, στο πλαίσιο των προληπτικών μέτρων, στην αναστολή λειτουργίας των δημόσιων και ιδιωτικών ΚΤΕΟ, τουλάχιστον έως το τέλος Μαρτίου. ...(περισσότερα)
Ιούνιος: 478 τροχαία με 18 νεκρούς στην Αττική
Ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού, έδειξε πως οι επιδόσεις μας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. ...(περισσότερα)
Απόσπαση προσοχής: Παραμένει στις κύριες αιτίες τροχαίων σε Ευρώπη και Ελλάδα
Αν και η ευαισθητοποίηση σχετικά με την Οδική Ασφάλεια φαινομενικά αυξάνεται, η απόσπαση προσοχής, συνεχίζει να αποτελεί μια από τις σημαντικότερες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, τόσο στην Ελλάδα όσο και...(περισσότερα)
Δυτική Αττική: Προκήρυξη έργων για την Οδική Ασφάλεια
Ο ανοικτός δημόσιος διαγωνισμός που έχει ως αντικείμενο τη βελτίωση των οδικών υποδομών, προκηρύχθηκε από την Περιφέρεια Αττικής. ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: 4 στους 10 οδηγούς δε γνωρίζουν το όριο οδήγησης υπό επήρεια αλκοόλ
Δυστυχώς η άγνοια για σημαντικές παραμέτρους της οδήγησης φαίνεται πως υφίσταται και σε θεωρητικά προηγμένες χώρες, όπως εκείνες που απαρτίζουν την Μεγάλη Βρετανία. ...(περισσότερα)
Πρωταθλητές στις κακές συνήθειες οι Έλληνες οδηγοί
Τα αποτελέσματα του 12ου Βαρόμετρου του Ιδρύματος Vinci Autoroutes, πιστοποιούν πως οι Έλληνες διατηρούν πολλές από τις κακές τους συνήθειες πίσω από το τιμόνι. ...(περισσότερα)
Το σήμα του Ράλλυ Ακρόπολις πέρασε στο Υφυπουργείο Αθλητισμού
Ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης, τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής για την τροπολογία σχετικά με τη μεταβίβαση εμπορικού σήματος για τη διενέργεια αγώνων του μηχανοκίνητ...(περισσότερα)
Όχι στην τοποθέτηση των παιδιών στο παιδικό κάθισμα με μπουφάν
Μόλις χαμηλώσει η θερμοκρασία, πολλοί από εμάς συνηθίζουμε να διατηρούμε το μπουφάν στο αυτοκίνητο και ακριβώς το ίδιο, κάνουμε για τα παιδιά τα οποία κάθονται στο παιδικό κάθισμα. ...(περισσότερα)
Μεγάλη Βρετανία: Σχεδόν τα μισά νεαρά θύματα τροχαίων δε φορούν ζώνη ασφαλείας
Πρόσφατη έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο έδειξε πως το 43% των νεαρών ατόμων ηλικίας 17-29 ετών που έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα κατά τη διάρκεια των τελευταίων 5 ετών, δεν φορούσαν ζώνη ασφαλε...(περισσότερα)
Ολλανδία: Μείωση ορίων ταχύτητας, για μείωση εκπομπής ρύπων
Σε μια κίνηση που έχει ήδη προκαλέσει συζητήσεις, η Ολλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε σχέδιο μείωσης των ορίων ταχύτητας κατά τη διάρκεια της ημέρας, με πρώτο στόχο τη μείωση της εκπομπής ρύπων και όχι, ...(περισσότερα)

S5 Box