SAFETY FIRST

Πώς θα σας φαινόταν η ιδέα τα τελευταίας τεχνολογίας κινητά τηλέφωνα, τα γνωστά σε όλους smartphones να ήταν εφοδιασμένα, εκτός από λειτουργία πτήσης και με λειτουργία οδήγησης;


Αυτή είναι η πρόταση ειδικών στον τομέα της οδικής ασφάλειας από την Αγγλία και πιο συγκεκριμένα του Steve Gooding, Διευθυντή του κορυφαίου Βρετανικού Οργανισμού RAC Foundation, που διερευνά οικονομικά, οδικά, περιβαλλοντικά και άλλα θέματα ασφάλειας που σχετίζονται με τους οδηγούς ή τους δρόμους καθαυτούς. Το RAC Foundation εκδίδει ανεξάρτητα ερευνητικά άρθρα, ως αποτέλεσμα της έρευνας που γίνεται στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, οι ειδικοί του Οργανισμού κάλεσαν, δια στόματος του Steve Gooding, στην έναρξη μιας συζήτησης αναφορικά με την ενσωμάτωση λειτουργίας αυτοκινήτου (drive-safe mode), στα πρότυπα της λειτουργίας πτήσης, που χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια πτήσεων με αεροπλάνο. Όπως υποστηρίζεται από τον Οργανισμό, αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει τους οδηγούς ώστε να μην αποσπάται η προσοχή τους από το δρόμο, καθώς υπολογίζεται πως στην Μεγάλη Βρετανία προκαλούνται περί τα 70 θανατηφόρα ατυχήματα το χρόνο, λόγω απόσπασης της προσοχής των οδηγών, ενώ τα 20 από αυτά υπολογίζεται πως οφείλονται στη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Η τεχνολογία των Smartphones είναι ιδιαίτερα βοηθητική, αφού σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη στο δρόμο, είτε για οδηγίες προς έναν προορισμό, ή ακόμη και για να ζητήσουμε βοήθεια σε περίπτωση κάποιας μηχανικής βλάβης. Όμως επειδή πάντοτε τα νομίσματα έχουν δύο όψεις, ο Steve Gooding προσθέτει: "Η τεχνολογία των smartphones και οι τεχνολογίες κινητής τηλεφωνίας είναι σε πολλές περιπτώσεις ένα θεόσταλτο δώρο για τους χρήστες των δρόμων. Παρόλα αυτά, όσο μεγαλύτερη λειτουργικότητα έχουν τα αυτοκίνητα και οι ηλεκτρονικές τους συσκευές, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες απόσπασης της προσοχής, ιδιαίτερα στην περίπτωση που τα smartphones χρησιμοποιούνται σαν πλοηγοί. Μπορεί κάποια στιγμή τα αυτόνομα αυτοκίνητα να μας επιτρέπουν να ασχολούμαστε με το κινητό, το tablet ή τον υπολογιστή μας, όμως μέχρι τότε οι οδηγοί πρέπει να διατηρούν τα μάτια τους στο δρόμο".

Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα που τίθεται, έγκειται στο ποιος φέρει τη μεγαλύτερη ευθύνη σε μια τέτοια περίπτωση. Ο ίδιος ο οδηγός, ή οι εταιρείες μέσω μείωσης των εστιών απόσπασης προσοχής κατά τη διάρκεια της οδήγησης; Σε αυτό οι απόψεις διίστανται, αφού αρκετοί υποστηρίζουν πως η ευθύνη ανήκει στον οδηγό και όχι στον κατασκευαστή αυτοκινήτων, ενώ άλλοι υποστηρίζουν το αντίθετο. Το δεδομένο πάντως είναι, πως στο Ηνωμένο Βασίλειο η κλήση για τον οδηγό που συλλαμβάνεται να χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης περιλαμβάνει αφαίρεση 3 πόντων από το δίπλωμα και πρόστιμο 100 λιρών (περί τα 115 ευρώ).

Όσον αφορά στα τεχνολογικά συστήματα εντός του αυτοκινήτου, που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή του οδηγού, δεν υπάρχουν κάποιες διεθνείς οδηγίες προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων ή κινητών τηλεφώνων. Από έρευνα που έγινε και ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι κατασκευαστές, διαπιστώθηκε πως η απόσπαση της προσοχής δεν αποτελεί πρωτεύοντα παράγοντα στην φάση σχεδιασμού και πως η κύρια ευθύνη για την αντιμετώπισή της, ανήκει στον οδηγό. Εφόσον δεν προκύψει νομικό πλαίσιο επ' αυτού, λίγοι κατασκευαστές θα μπουν στη διαδικασία να κάνουν κάτι από μόνοι τους, καθώς σύμφωνα με τη μελέτη αυτό θα ανέβαζε το κόστος για εκείνους με συνέπεια, κάτι τέτοιο να μην τους συμφέρει οικονομικά.

Η πρόοδος της τεχνολογίας τον τελευταίο αιώνα έχει, αναγκαστικά, περπατήσει χέρι-χέρι με το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο και το κομμάτι της απόσπασης προσοχής κατά την οδήγηση λόγω των ιδιαίτερα εξελιγμένων κινητών τηλεφώνων, δεν αποτελεί εξαίρεση.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Τρισδιάστατη διάβαση πεζών και στην Ελλάδα
Οι 3D διαβάσεις πεζών στη χώρα μας είναι γεγονός και μία τέτοια βρίσκεται κοντά σε δύο σχολεία, στο Χαλάνδρι Αττικής. ...(περισσότερα)
Ιστορικό υψηλό για χρήση ζώνης στις Η.Π.Α.
Η χρήση ζώνης στις Ηνωμένες Πολιτείες έφτασε για το 2016 σε επίπεδα που δεν έχει ξαναβρεθεί στο παρελθόν, καθώς οι χρήστες των Αμερικανικών δρόμων φορούν ζώνη σε ποσοστό 90,1%, που είναι σαφώς βελτιωμ...(περισσότερα)
Δεκέμβριος 2021: Τροχαία ατυχήματα και παραβάσεις στην Αττική
Κατά τον τελευταίο μήνα της χρονιάς που ολοκληρώθηκε, σημειώθηκαν 588 τροχαία ατυχήματα με 14 νεκρούς, καθώς και 17.384 παραβάσεις συνολικά. ...(περισσότερα)
Euro NCAP: Έκκληση για ευρύτερη χρήση συστημάτων ασφαλείας στα μικρά φορτηγά οχήματα
Ο οργανισμός Οδικής Ασφάλειας Euro NCAP, κάλεσε τους κατασκευαστές να διαθέσουν περισσότερα έξυπνα συστήματα ασφαλείας στον βασικό εξοπλισμό των μικρών επαγγελματικών τους οχημάτων – ο λόγος είναι ιδι...(περισσότερα)
ABS
Το Iaveris.gr θα παρουσιάσει μέσω μιας σειράς άρθρων, με πολύ απλή εξήγηση, τη λειτουργία συστημάτων ασφαλείας που υπάρχουν πλέον στα αυτοκίνητα. Το πρώτο από αυτά, αφορά στο ABS, το οποίο είναι για έ...(περισσότερα)
Παραβίαση ΚΟΚ: Κανόνας, όχι εξαίρεση
Σε κανόνα έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια η παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως παραδέχονται Έλληνες και Ευρωπαίοι οδηγοί. ...(περισσότερα)
Άνω των 55 ετών τα περισσότερα θύματα από τροχαία το 2018
Η στατιστική της Ελληνικής Αστυνομίας για τους νεκρούς από τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας το 2018, δείχνει τον αριθμό των θανάτων ανά ηλικιακή κατηγορία. ...(περισσότερα)
Αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων κατά τον Απρίλιο
Έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ δείχνει σημαντική αύξηση στα τροχαία που καταγράφηκαν τον Απρίλιο 2021 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα της προηγούμενης χρονιάς, με το lockdown να έχει παίξει πάντως σημαντικό ρόλο σε α...(περισσότερα)
ΗΠΑ: Αύξηση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα
Τα στατιστικά δεδομένα στις Ηνωμένες Πολιτείες, δείχνουν πως το 2020 σημειώθηκε ο μεγαλύτερος αριθμός θανάτων από τροχαία ατυχήματα των τελευταίων ετών, με αρνητικά ρεκόρ σε θανάτους πεζών, μοτοσικλετ...(περισσότερα)
Ιούνιος: 478 τροχαία με 18 νεκρούς στην Αττική
Ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού, έδειξε πως οι επιδόσεις μας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. ...(περισσότερα)

S5 Box