SAFETY FIRST

Πώς θα σας φαινόταν η ιδέα τα τελευταίας τεχνολογίας κινητά τηλέφωνα, τα γνωστά σε όλους smartphones να ήταν εφοδιασμένα, εκτός από λειτουργία πτήσης και με λειτουργία οδήγησης;


Αυτή είναι η πρόταση ειδικών στον τομέα της οδικής ασφάλειας από την Αγγλία και πιο συγκεκριμένα του Steve Gooding, Διευθυντή του κορυφαίου Βρετανικού Οργανισμού RAC Foundation, που διερευνά οικονομικά, οδικά, περιβαλλοντικά και άλλα θέματα ασφάλειας που σχετίζονται με τους οδηγούς ή τους δρόμους καθαυτούς. Το RAC Foundation εκδίδει ανεξάρτητα ερευνητικά άρθρα, ως αποτέλεσμα της έρευνας που γίνεται στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν, οι ειδικοί του Οργανισμού κάλεσαν, δια στόματος του Steve Gooding, στην έναρξη μιας συζήτησης αναφορικά με την ενσωμάτωση λειτουργίας αυτοκινήτου (drive-safe mode), στα πρότυπα της λειτουργίας πτήσης, που χρησιμοποιούνται κατά τη διάρκεια πτήσεων με αεροπλάνο. Όπως υποστηρίζεται από τον Οργανισμό, αυτό θα μπορούσε να βοηθήσει τους οδηγούς ώστε να μην αποσπάται η προσοχή τους από το δρόμο, καθώς υπολογίζεται πως στην Μεγάλη Βρετανία προκαλούνται περί τα 70 θανατηφόρα ατυχήματα το χρόνο, λόγω απόσπασης της προσοχής των οδηγών, ενώ τα 20 από αυτά υπολογίζεται πως οφείλονται στη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Η τεχνολογία των Smartphones είναι ιδιαίτερα βοηθητική, αφού σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη στο δρόμο, είτε για οδηγίες προς έναν προορισμό, ή ακόμη και για να ζητήσουμε βοήθεια σε περίπτωση κάποιας μηχανικής βλάβης. Όμως επειδή πάντοτε τα νομίσματα έχουν δύο όψεις, ο Steve Gooding προσθέτει: "Η τεχνολογία των smartphones και οι τεχνολογίες κινητής τηλεφωνίας είναι σε πολλές περιπτώσεις ένα θεόσταλτο δώρο για τους χρήστες των δρόμων. Παρόλα αυτά, όσο μεγαλύτερη λειτουργικότητα έχουν τα αυτοκίνητα και οι ηλεκτρονικές τους συσκευές, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες απόσπασης της προσοχής, ιδιαίτερα στην περίπτωση που τα smartphones χρησιμοποιούνται σαν πλοηγοί. Μπορεί κάποια στιγμή τα αυτόνομα αυτοκίνητα να μας επιτρέπουν να ασχολούμαστε με το κινητό, το tablet ή τον υπολογιστή μας, όμως μέχρι τότε οι οδηγοί πρέπει να διατηρούν τα μάτια τους στο δρόμο".

Ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα που τίθεται, έγκειται στο ποιος φέρει τη μεγαλύτερη ευθύνη σε μια τέτοια περίπτωση. Ο ίδιος ο οδηγός, ή οι εταιρείες μέσω μείωσης των εστιών απόσπασης προσοχής κατά τη διάρκεια της οδήγησης; Σε αυτό οι απόψεις διίστανται, αφού αρκετοί υποστηρίζουν πως η ευθύνη ανήκει στον οδηγό και όχι στον κατασκευαστή αυτοκινήτων, ενώ άλλοι υποστηρίζουν το αντίθετο. Το δεδομένο πάντως είναι, πως στο Ηνωμένο Βασίλειο η κλήση για τον οδηγό που συλλαμβάνεται να χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης περιλαμβάνει αφαίρεση 3 πόντων από το δίπλωμα και πρόστιμο 100 λιρών (περί τα 115 ευρώ).

Όσον αφορά στα τεχνολογικά συστήματα εντός του αυτοκινήτου, που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή του οδηγού, δεν υπάρχουν κάποιες διεθνείς οδηγίες προς τους κατασκευαστές αυτοκινήτων ή κινητών τηλεφώνων. Από έρευνα που έγινε και ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι κατασκευαστές, διαπιστώθηκε πως η απόσπαση της προσοχής δεν αποτελεί πρωτεύοντα παράγοντα στην φάση σχεδιασμού και πως η κύρια ευθύνη για την αντιμετώπισή της, ανήκει στον οδηγό. Εφόσον δεν προκύψει νομικό πλαίσιο επ' αυτού, λίγοι κατασκευαστές θα μπουν στη διαδικασία να κάνουν κάτι από μόνοι τους, καθώς σύμφωνα με τη μελέτη αυτό θα ανέβαζε το κόστος για εκείνους με συνέπεια, κάτι τέτοιο να μην τους συμφέρει οικονομικά.

Η πρόοδος της τεχνολογίας τον τελευταίο αιώνα έχει, αναγκαστικά, περπατήσει χέρι-χέρι με το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο και το κομμάτι της απόσπασης προσοχής κατά την οδήγηση λόγω των ιδιαίτερα εξελιγμένων κινητών τηλεφώνων, δεν αποτελεί εξαίρεση.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Και το Άμστερνταμ αποκτά όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα
Ακολουθώντας την τάση που έχει διαμορφωθεί, το Άμστερνταμ της Ολλανδίας προστίθεται στη λίστα των πόλεων που μειώνουν το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα. ...(περισσότερα)
Αλλαγή ελαστικών: Ένα πρωταρχικό θέμα
Ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα της συντήρησης ενός αυτοκινήτου, είναι η συντήρηση και αλλαγή των ελαστικών, καθώς η σωστή κατάσταση των ελαστικών είναι κρίσιμος παράγοντας όσον αφορά στην ασφάλειά ...(περισσότερα)
Πώς σχετίζεται η τηλεργασία με τα τροχαία ατυχήματα;
Μπορεί εκ πρώτης όψεως να μη φαντάζουν σχετικές μεταξύ τους, όμως έρευνα στο Βέλγιο καταδεικνύει πως η αύξηση της τηλεργασίας μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. ...(περισσότερα)
Χάρη στη ζώνη απέφυγε τα χειρότερα ο Sergio Aguero
Το πρόσφατο αυτοκινητιστικό ατύχημα ενός εκ των κορυφαίων ποδοσφαιριστών στον κόσμο, Sergio Aguero, φέρνει ξανά στο προσκήνιο τη μεγάλη σημασία της χρήσης ζώνης ασφαλείας εντός του αυτοκινήτου. ...(περισσότερα)
Περισσότερες από 20.000 τροχαίες παραβάσεις σε μία εβδομάδα
Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασε και στην οποία περιλαμβάνεται το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, στη χώρα μας καταγράφηκαν 20.508 παραβάσεις. ...(περισσότερα)
Οι νεαροί οδηγοί προτιμούν μηνύματα που προωθούν υπεύθυνη οδική συμπεριφορά παρά  φόβο
Έρευνα που πραγματοποίησαν από κοινού Πανεπιστήμια σε Βέλγιο και Αγγλία, έδειξε πως οι νέοι οδηγοί προτιμούν να βλέπουν σποτ που αναδεικνύουν την υπεύθυνη οδική συμπεριφορά, παρά το φόβο ενός ατυχήματ...(περισσότερα)
Το ανώτατο επιτρεπτό όριο αλκοόλ ανά την Ευρώπη
Μεγάλη συζήτηση γίνεται στην Ευρώπη σχετικά με τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ να αποτελεί μια από τις κύριες αιτίες τους. ...(περισσότερα)
Περισσότερες από 20.000 παραβάσεις την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου
Η εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου χαρακτηρίζεται συνήθως από χαλάρωση, όμως αυτό δε συμβαίνει στην περίπτωση των τροχαίων παραβάσεων, οι οποίες παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα σε όλη την Επικράτεια. ...(περισσότερα)
Ιανουάριος-Ιούλιος 2024: Αύξηση παραβάσεων σε σύγκριση με το 2023
Οι παραβάσεις που καταγράφηκαν στους ελληνικούς δρόμους κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2024, παρουσιάζουν αισθητή αύξηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα της προηγούμενης χρονιάς. ...(περισσότερα)
Ελλάδα: Ετοιμάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση και την ηλεκτροκίνηση
Μιλώντας στο πλαίσιο του Συνεδρίου "Energy Dialogues", ο Υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης ανέφερε πως το νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση, βρίσκεται προ των πυλών τ...(περισσότερα)

S5 Box