SAFETY FIRST

Ο αριθμός των παιδιών ηλικίας έως 14 ετών, που έφυγαν από τη ζωή λόγω τροχαίων ατυχημάτων στους δρόμους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά την περίοδο 2011-2020, καθιστά επιτακτική την άμεση εύρεση λύσεων στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας.

Τα στατιστικά των τροχαίων ατυχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά τη διάρκεια της περασμένης δεκαετίας (2011-2020) είναι αμείλικτα.

Κατά την περίοδο 2011-2020, στους δρόμους της Γηραιάς Ηπείρου είχαμε 6.000 θανάτους παιδιών ηλικίας έως 14 ετών, γεγονός που είναι αναμφίβολα τραγικό, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει την ανάγκη για άμεση βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας σε όλη την Ευρώπη.

Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως 1 στους 15 θανάτους παιδιών ηλικίας έως 14 ετών στον κόσμο, οφείλεται σε τροχαίο ατύχημα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC), τα μισά παιδιά (50%) που έχασαν τη ζωή τους από τροχαία ατυχήματα, ήταν επιβάτες οχημάτων. Ακόμη, το 1/3 (33%) των παιδιών ήταν πεζοί, ενώ 11% ήταν δικυκλιστές (μοτοσικλέτα, ποδήλατο).

Αν το παραπάνω μεταφραστεί σε αριθμούς, 3.000 θάνατοι παιδιών ηλικίας έως 14 ετών αφορούν σε επιβάτες οχημάτων, 2.000 θάνατοι σε πεζούς, ενώ περίπου 900.000 νεκροί ήταν δικυκλιστές.

Από τους δικυκλιστές ηλικίας έως 14 ετών που έχασαν τη ζωή τους, 9 στους 10 ήταν αγόρια.

Καθώς μεγάλο ποσοστό των θανατηφόρων τροχαίων γίνεται σε αποστάσεις της τάξης των 10 χιλιομέτρων από το σπίτι μας, σε αστικό περιβάλλον, το ETSC προτείνει ως απαράβατο κανόνα τη μείωση του ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές, στα 30 χλμ./ώρα.

Επιπλέον, ένας παράγοντας που θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, είναι η σωστή τοποθέτηση των παιδικών καθισμάτων.

Αν και δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για τη σωστή, ή μη, χρήση των παιδιών καθισμάτων, είναι δεδομένο πως από την 1η Σεπτεμβρίου 2024, θα πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά μόνο καθίσματα προδιαγραφών UN R129, τα οποία συνδυάζονται μόνο με σύστημα ISOFIX, γεγονός που μειώνει την πιθανότητα λανθασμένης τοποθέτησης.

Ακόμη, το ETSC προτείνει να μην επιτρέπεται η χρήση μοτοποδηλάτων από αναβάτες ηλικίας κάτω των 16 ετών, αφού το 20% των θανάτων παιδιών από τροχαία, αφορά σε αυτή την κατηγορία χρηστών του δρόμου.

Tέλος, μια παρατήρηση που μπορεί να χαρακτηριστεί και ως αναμενόμενη, καταδεικνύει πως το ποσοστό θανάτων παιδιών ηλικίας έως 14 ετών από τροχαία ατυχήματα, είναι ανάλογα με το αντίστοιχο ποσοστό θανάτων, για ανθρώπους κάθε ηλικίας.

Κοινώς, χώρες με μεγάλο αριθμό θανάτων από τροχαία, ηγούνται της κατηγορίας στις παιδικές ηλικίες και χώρες με λιγότερους νεκρούς στους δρόμους, έχουν ανάλογη πορεία και στα παιδιά έως 14 ετών.

«Η απώλεια ενός παιδιού σε τροχαία σύγκρουση είναι μια τραγωδία που καμία οικογένεια δεν πρέπει να βιώσει», δήλωσε ο Antonio Avenoso, εκτελεστικός διευθυντής του ETSC. «Αν και ο μηδενικός αριθμός θανάτων παιδιών στους δρόμους τα περισσότερα χρόνια γίνεται πραγματικότητα σε ορισμένα μέρη της Ευρώπης, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να διανυθεί.

«Πολλά από τα κέρδη των τελευταίων ετών σε θέματα ασφάλειας προήλθαν από τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα, αλλά η ασφάλεια των παιδιών με τον εγκλεισμό τους σε «μεταλλικά κλουβιά» είναι μια πύρρειος νίκη. Αν θέλουμε υγιή, δραστήρια παιδιά να μεγαλώσουν ως υγιείς, δραστήριοι ενήλικες, πρέπει να σκεφτούμε διαφορετικά".

«Να κάνουμε τις πόλεις ασφαλείς για τα παιδιά ξεκινά με απλά πράγματα, όπως οι χαμηλότερες ταχύτητες και οι σχολικοί δρόμοι. Αλλά αν θέλουμε σοβαρά να μειώσουμε τους εκατοντάδες θανάτους παιδιών που συμβαίνουν με τραγικό τρόπο κάθε χρόνο, πρέπει επίσης να επανασχεδιάσουμε τους αστικούς μας χώρους ώστε να κρατάμε τα παιδιά χωριστά από τα γρήγορα κινούμενα οχήματα και να τους δίνουμε χώρο για να παίζουν και να κινούνται».

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Unsplash - John Benitez

Περισσότερα Safety First

Traction Control System (TCS)
Πρόκειται για ένα από τα πιο διαδεδομένα συστήματα ασφαλείας, με την "έξυπνη" λειτουργία του να έχει αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη μιας πλειάδας συστημάτων, που εφοδιάζουν τα αυτοκίνητα τα οποία...(περισσότερα)
Τι είναι η τεχνολογία γεωεντοπισμού; (+video)
Η τεχνολογία γεωεντοπισμού (geofencing) που δοκιμάζεται από την Ford, αφορά στην αυτόματη μείωση ταχύτητας οχημάτων σε αστικές περιοχές. ...(περισσότερα)
Είδη και οχήματα των θανατηφόρων τροχαίων το 2019
Αναλύουμε τα θανατηφόρα τροχαία που σημειώθηκαν το 2019, με βάση το είδος του ατυχήματος, καθώς και τα οχήματα που εμπλέκονταν σε αυτό. ...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκή Ένωση: Προς νομοθεσία για ψηφιακή διαθεσιμότητα των ορίων ταχύτητας
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει να αναβαθμίσει τους κανόνες στον τομέα των μετακινήσεων, ζητώντας την ψηφιακή παροχή δεδομένων για τα όρια ταχύτητας, από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. ...(περισσότερα)
Ανησυχητικός ο αριθμός των θανάτων σε ατυχήματα μεμονωμένων οχημάτων
Περίπου το 1/3 των θανάτων στους δρόμους της Ευρώπης οφείλεται σε ατυχήματα που συμβαίνει με αυτοκίνητα ή μοτοσικλέτες που ενεπλάκησαν μόνα τους σε κάποιο ατύχημα (π.χ. πτώση μοτοσικλέτας ή έξοδος από...(περισσότερα)
H Ford θέτει το gaming στην υπηρεσία της Οδικής Ασφάλειας (+video)
Με το πρόγραμμα "Driving Skills for Life" (DSFL) και τη βοήθεια Ευρωπαίων gamers, η Ford επιδιώκει να βοηθήσει τους νέους, ώστε να αντιληφθούν ευρύτερα τους κινδύνους της οδήγησης υπό την επήρεια αλκο...(περισσότερα)
Οι παραβάσεις της εβδομάδας 20-26 Αυγούστου
Με αμείωτη… ένταση συνεχίζονται οι παραβάσεις στους ελληνικούς δρόμους, όπως αποδεικνύουν και τα στατιστικά στοιχεία της προτελευταίας εβδομάδας του Αυγούστου. ...(περισσότερα)
Ελλάδα: 27.577 παραβάσεις σε 9 ημέρες
Οι περισσότερες παραβάσεις διαπιστώθηκαν στην Αττική, ενώ ο μεγαλύτερος αριθμός εξ αυτών αφορούσε σε παράνομη στάθμευση και κίνηση με υπερβολική ταχύτητα. ...(περισσότερα)
Οι συνέπειες της απώλειας συγκέντρωσης και των μειωμένων αντανακλαστικών στην οδήγηση
Η οδήγηση αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές δραστηριότητες της καθημερινότητάς μας και ως εκ τούτου, η αντιμετώπισή της απαιτεί τη δέουσα σοβαρότητα. ...(περισσότερα)
Νέα από την Ευρώπη σχετικά με την Οδική Ασφάλεια
Η νέα χρονιά φέρνει ελπίδες για περαιτέρω μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία αποτελούν έναν από τους πιο σημαντικούς παράγοντες θανάτων και σοβαρών τραυματισμών, ειδικά για τους νέους. ...(περισσότερα)

S5 Box