SAFETY FIRST

Ο αριθμός των παιδιών ηλικίας έως 14 ετών, που έφυγαν από τη ζωή λόγω τροχαίων ατυχημάτων στους δρόμους των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά την περίοδο 2011-2020, καθιστά επιτακτική την άμεση εύρεση λύσεων στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας.

Τα στατιστικά των τροχαίων ατυχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά τη διάρκεια της περασμένης δεκαετίας (2011-2020) είναι αμείλικτα.

Κατά την περίοδο 2011-2020, στους δρόμους της Γηραιάς Ηπείρου είχαμε 6.000 θανάτους παιδιών ηλικίας έως 14 ετών, γεγονός που είναι αναμφίβολα τραγικό, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει την ανάγκη για άμεση βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας σε όλη την Ευρώπη.

Πρακτικά, αυτό σημαίνει πως 1 στους 15 θανάτους παιδιών ηλικίας έως 14 ετών στον κόσμο, οφείλεται σε τροχαίο ατύχημα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC), τα μισά παιδιά (50%) που έχασαν τη ζωή τους από τροχαία ατυχήματα, ήταν επιβάτες οχημάτων. Ακόμη, το 1/3 (33%) των παιδιών ήταν πεζοί, ενώ 11% ήταν δικυκλιστές (μοτοσικλέτα, ποδήλατο).

Αν το παραπάνω μεταφραστεί σε αριθμούς, 3.000 θάνατοι παιδιών ηλικίας έως 14 ετών αφορούν σε επιβάτες οχημάτων, 2.000 θάνατοι σε πεζούς, ενώ περίπου 900.000 νεκροί ήταν δικυκλιστές.

Από τους δικυκλιστές ηλικίας έως 14 ετών που έχασαν τη ζωή τους, 9 στους 10 ήταν αγόρια.

Καθώς μεγάλο ποσοστό των θανατηφόρων τροχαίων γίνεται σε αποστάσεις της τάξης των 10 χιλιομέτρων από το σπίτι μας, σε αστικό περιβάλλον, το ETSC προτείνει ως απαράβατο κανόνα τη μείωση του ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές, στα 30 χλμ./ώρα.

Επιπλέον, ένας παράγοντας που θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας, είναι η σωστή τοποθέτηση των παιδικών καθισμάτων.

Αν και δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για τη σωστή, ή μη, χρήση των παιδιών καθισμάτων, είναι δεδομένο πως από την 1η Σεπτεμβρίου 2024, θα πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά μόνο καθίσματα προδιαγραφών UN R129, τα οποία συνδυάζονται μόνο με σύστημα ISOFIX, γεγονός που μειώνει την πιθανότητα λανθασμένης τοποθέτησης.

Ακόμη, το ETSC προτείνει να μην επιτρέπεται η χρήση μοτοποδηλάτων από αναβάτες ηλικίας κάτω των 16 ετών, αφού το 20% των θανάτων παιδιών από τροχαία, αφορά σε αυτή την κατηγορία χρηστών του δρόμου.

Tέλος, μια παρατήρηση που μπορεί να χαρακτηριστεί και ως αναμενόμενη, καταδεικνύει πως το ποσοστό θανάτων παιδιών ηλικίας έως 14 ετών από τροχαία ατυχήματα, είναι ανάλογα με το αντίστοιχο ποσοστό θανάτων, για ανθρώπους κάθε ηλικίας.

Κοινώς, χώρες με μεγάλο αριθμό θανάτων από τροχαία, ηγούνται της κατηγορίας στις παιδικές ηλικίες και χώρες με λιγότερους νεκρούς στους δρόμους, έχουν ανάλογη πορεία και στα παιδιά έως 14 ετών.

«Η απώλεια ενός παιδιού σε τροχαία σύγκρουση είναι μια τραγωδία που καμία οικογένεια δεν πρέπει να βιώσει», δήλωσε ο Antonio Avenoso, εκτελεστικός διευθυντής του ETSC. «Αν και ο μηδενικός αριθμός θανάτων παιδιών στους δρόμους τα περισσότερα χρόνια γίνεται πραγματικότητα σε ορισμένα μέρη της Ευρώπης, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να διανυθεί.

«Πολλά από τα κέρδη των τελευταίων ετών σε θέματα ασφάλειας προήλθαν από τα ασφαλέστερα αυτοκίνητα, αλλά η ασφάλεια των παιδιών με τον εγκλεισμό τους σε «μεταλλικά κλουβιά» είναι μια πύρρειος νίκη. Αν θέλουμε υγιή, δραστήρια παιδιά να μεγαλώσουν ως υγιείς, δραστήριοι ενήλικες, πρέπει να σκεφτούμε διαφορετικά".

«Να κάνουμε τις πόλεις ασφαλείς για τα παιδιά ξεκινά με απλά πράγματα, όπως οι χαμηλότερες ταχύτητες και οι σχολικοί δρόμοι. Αλλά αν θέλουμε σοβαρά να μειώσουμε τους εκατοντάδες θανάτους παιδιών που συμβαίνουν με τραγικό τρόπο κάθε χρόνο, πρέπει επίσης να επανασχεδιάσουμε τους αστικούς μας χώρους ώστε να κρατάμε τα παιδιά χωριστά από τα γρήγορα κινούμενα οχήματα και να τους δίνουμε χώρο για να παίζουν και να κινούνται».

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Unsplash - John Benitez

Περισσότερα Safety First

Οι καλύτερες και χειρότερες πόλεις για οδήγηση στον κόσμο - Η θέση της Αθήνας
Μεγάλη έρευνα ανέδειξε τις καλύτερες, αλλά και τις χειρότερες πόλεις για τους οδηγούς παγκοσμίως, με την Αθήνα βρίσκεται μόλις στην 90ή θέση της κατάταξης, έχοντας ωστόσο και μια πρωτιά... ...(περισσότερα)
Λακκούβες δεν έχουν μόνο οι ελληνικοί δρόμοι
Μπορεί οι λακκούβες να αποτελούν συνηθισμένο –και επικίνδυνο- θέαμα στους ελληνικούς δρόμους, όμως πρόσφατη έρευνα έδειξε πως αντίστοιχα προβλήματα υπάρχουν και στην Μεγάλη Βρετανία. ...(περισσότερα)
Φεβρουάριος: Οι παραβάσεις κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο στην Αττική
Η Τροχαία έδωσε στη δημοσιότητα τον αριθμό των παραβάσεων που βεβαιώθηκαν στην Αττική, κατά τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου. ...(περισσότερα)
Εργασίες βελτίωσης του οδικού δικτύου ανά την Ελλάδα
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η Περιφέρεια Αττικής, ανακοίνωσαν την έναρξη έργων υποδομής, για βελτίωση της ασφάλειας στο οδικό δίκτυο. ...(περισσότερα)
Περί ασφάλειας των πεζών
Οι πεζοί αποτελούν μια από τις πιο "ευπαθείς" ομάδες ατόμων που κινούνται στους δρόμους και δυστυχώς τα στατιστικά δεδομένα δείχνουν πως οι θάνατοί τους έχουν αυξηθεί πολύ τα τελευταία χρόνια. ...(περισσότερα)
Ελλάδα: 27.577 παραβάσεις σε 9 ημέρες
Οι περισσότερες παραβάσεις διαπιστώθηκαν στην Αττική, ενώ ο μεγαλύτερος αριθμός εξ αυτών αφορούσε σε παράνομη στάθμευση και κίνηση με υπερβολική ταχύτητα. ...(περισσότερα)
Απόσπαση προσοχής: Παραμένει στις κύριες αιτίες τροχαίων σε Ευρώπη και Ελλάδα
Αν και η ευαισθητοποίηση σχετικά με την Οδική Ασφάλεια φαινομενικά αυξάνεται, η απόσπαση προσοχής, συνεχίζει να αποτελεί μια από τις σημαντικότερες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, τόσο στην Ελλάδα όσο και...(περισσότερα)
Υπερβολική ταχύτητα: Η αγαπημένη παράβαση των Ελλήνων
Η Ελληνική Αστυνομία δημοσιοποίησε τον αριθμό και το είδος παραβάσεων που καταγράφηκαν από την Τροχαία το 2018, με την υπερβολική ταχύτητα να κατέχει την συντριπτική πλειοψηφία. ...(περισσότερα)
Παιχνίδι Οδικής Ασφάλειας για παιδιά!
Η πρώτη εφαρμογή που επιτρέπει στα παιδιά να εξοικειωθούν κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και την έννοια της Οδικής Ασφάλειας συνολικά, είναι γεγονός. ...(περισσότερα)
Εκστρατεία εναντίον της χρήσης τηλεφώνου κατά την οδήγηση στην Αγγλία
Μεγάλη έκταση έχει πάρει η εκστρατεία ενάντια στη χρήση τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης στην Αγγλία, με την Theresa May να συμμετέχει προσωπικά σε αυτήν. ...(περισσότερα)

S5 Box