SAFETY FIRST

Τα στατιστικά στοιχεία των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2021 δείχνουν αύξηση συγκριτικά με το 2020, αλλά μείωση σε σχέση με την περίοδο προ της πανδημίας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε τα προκαταρκτικά στατιστικά των θανατηφόρων τροχαίων στις 27 χώρες που την απαρτίζουν για το 2021.

Σύμφωνα με αυτά, 19.800 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά τη διάρκεια του 2021, αριθμός που αποτελεί αύξηση κατά 5% (1.000 θάνατοι) σε σύγκριση με το 2020, αλλά συνιστά μείωση 13% (σχεδόν 3.000 θάνατοι) σε σύγκριση με το 2019, δηλαδή προ πανδημίας.

Όπως τονίζεται και στην αναφορά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα στατιστικά δεδομένα επηρεάζονται άμεσα από την πανδημία και τα μέτρα που είχαν ληφθεί στην εκάστοτε χώρα το 2020. Άλλωστε, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα εκείνη τη χρονιά είχαν μειωθεί κατά 17% σε σύγκριση με το 2019.

Όσον αφορά στα στατιστικά δεδομένα του 2021, η γενική εικόνα δεν παρουσιάζει μεγάλη διαφοροποίηση σε σύγκριση με το 2020. Οι δρόμοι της Σουηδίας είναι οι πιο ασφαλείς, καθώς η σκανδιναβική χώρα πέτυχε την καλύτερη καταγεγραμμένη της επίδοση, με 18 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων. Στην αντίπερα όχθη, η Ρουμανία κρατάει την χειρότερη πρωτιά, με 93 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων.

Με 57 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων, δυστυχώς η Ελλάδα παραμένει σταθερά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο των 44 θανάτων.

Όπως σημειώνεται στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 2021 αποτέλεσε χρονιά ιστορικού χαμηλού σε θανάτους για την Κύπρο και ακόμη 8 χώρες (Δανία, Γερμανία, Ιρλανδία, Λιθουανία, Μάλτα, Πολωνία, Πορτογαλία, Σουηδία).

Σε άξονα διετίας, χώρες όπως Δανία, Βέλγιο, Πορτογαλία, Πολωνία και Λιθουανία παρουσίασαν μείωση των θανάτων κατά περισσότερο από 20%, ενώ αντίθετα παρατηρήθηκε αύξηση σε Λετονία, Σλοβενία και Φινλανδία.

Συγκρίνοντας με το 2019, η χώρα μας έχει παρουσιάσει μείωση κατά 12% (57 από 64), η οποία είναι ακόμη μεγαλύτερη αν αντιπαραθέσουμε τα θύματα του 2021 με τον μέσο όρο της τριετίας 2017-2019, που φτάνει στο 14%.

Από εκεί και έπειτα, το 52% των απωλειών από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνέβη σε αγροτικές οδούς, το 40% σε αστικές περιοχές και το 8% σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.

Το 43% των θυμάτων ήταν οδηγοί ή επιβάτες αυτοκινήτων, το 20% πεζοί, το 18% μοτοσικλετιστές ή μοτοποδηλάτες και το 10% ποδηλάτες.

Βέβαια, αυτό αλλάζει στις αστικές περιοχές, όπου τα περισσότερα θύματα είναι πεζοί (37%), ενώ ακολουθούν οι μοτοσικλετιστές-μοτοποδηλάτες (18%) και οι ποδηλάτες (14%), γεγονός που δείχνει πως το 69% των θανάτων εντός πόλης, αφορά στους λεγόμενους "ευάλωτους χρήστες".

Αναλύοντας τα θανατηφόρα τροχαία από τη σκοπιά των φύλων, 77% των θυμάτων ήταν άντρες, ενώ από πλευράς ηλικίας, οι περισσότεροι νεκροί ήταν άνθρωποι ηλικίας άνω των 65 ετών (28%).

Παρόλα αυτά, οι νέοι άνθρωποι έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμπλακούν σε θανατηφόρο τροχαία, αφού το ποσοστό των θανάτων για ηλικίες 18-24 ετών είναι 12% μεν, αναλογεί όμως μόνο στο 7% της Γηραιάς (κυριολεκτικά) ηπείρου.

Να σημειωθεί, ότι όπως αναφέραμε και παραπάνω, τα αποτελέσματα αυτά χαρακτηρίζονται ως "προκαταρκτικά", καθώς τα τελικά θα ανακοινωθούν αργότερα μέσα στη χρονιά.

Ωστόσο, οι όποιες διαφορές δεν αναμένεται να επιδράσουν δραστικά στη συνολική εικόνα, αλλά απλώς να διαφοροποιήσουν ορισμένους αριθμούς.

"Καθώς τα επίπεδα κυκλοφορίας επιστρέφουν στην κανονικότητα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν θα επιστρέψουμε σε αριθμό θανάτων προ πανδημίας στους δρόμους μας", δήλωσε η Επίτροπος Μεταφορών, Adina Vălean. "Σε επίπεδο ΕΕ θα προσπαθήσουμε μέσω διαδικασιών χρηματοδότησης, νομοθεσίας και προβολής να συμβάλουμε στην υλοποίηση του "ασφαλούς συστήματος" με ασφαλέστερες υποδομές, ασφαλέστερα οχήματα, ασφαλέστερη χρήση των δρόμων και καλύτερη φροντίδα μετά το ατύχημα.

"Αλλά αυτό αποτελεί κοινή ευθύνη με τα κράτη μέλη, τον κλάδο και τους χρήστες των δρόμων. Κάθε θάνατος και σοβαρός τραυματισμός στους δρόμους μας μπορεί να αποφευχθεί".

Στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι έως το 2030, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα να έχουν μειωθεί στο μισό, ενώ κατά την τελευταία δεκαετία έχει επιτευχθεί μείωση κατά 36%.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Αύξηση στους θανάτους από τροχαία σε Ευρώπη και Ελλάδα
Τα στατιστικά στοιχεία των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2021 δείχνουν αύξηση συγκριτικά με το 2020, αλλά μείωση σε σχέση με την περίοδο προ της πανδημίας. ...(περισσότερα)
Οι νεαροί οδηγοί προτιμούν μηνύματα που προωθούν υπεύθυνη οδική συμπεριφορά παρά  φόβο
Έρευνα που πραγματοποίησαν από κοινού Πανεπιστήμια σε Βέλγιο και Αγγλία, έδειξε πως οι νέοι οδηγοί προτιμούν να βλέπουν σποτ που αναδεικνύουν την υπεύθυνη οδική συμπεριφορά, παρά το φόβο ενός ατυχήματ...(περισσότερα)
Περισσότερη κίνηση σε σύγκριση με το περσινό lockdown στην Αττική
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής, η κίνηση κατά την πρώτη ημέρα του φετινού lockdown, ήταν σημαντικά αυξημένη σε σύγκριση με την αντίστοιχη ημέρα, πέρυσι. ...(περισσότερα)
Ελλάδα: Ετοιμάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση και την ηλεκτροκίνηση
Μιλώντας στο πλαίσιο του Συνεδρίου "Energy Dialogues", ο Υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης ανέφερε πως το νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση, βρίσκεται προ των πυλών τ...(περισσότερα)
Τα αυτόματα συστήματα υποβοήθησης δεν υποκαθιστούν τους οδηγούς
Στις πρόσφατες δοκιμές ασφάλειας που έγιναν από το Euro NCAP, προστέθηκε για πρώτη φορά και ο έλεγχος των αυτόματων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, ο οποίος έδειξε πως τα αυτόματα συστήματα υποβοήθησης...(περισσότερα)
Ετοιμάζοντας το Χριστουγεννιάτικο ταξίδι
Οι γιορτινές ημέρες πλησιάζουν και είναι η κατάλληλη στιγμή να θυμηθούμε ορισμένες βασικές ενέργειες που πρέπει να κάνουν όσοι σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν μικρότερης ή μεγαλύτερης απόστασης, ταξίδια...(περισσότερα)
Στην Ελβετία το βραβείο Οδικής Ασφάλειας του ETSC
Η προσπάθεια βελτίωσης της Οδικής Ασφάλειας που καταβάλλει τα τελευταία χρόνια η Ελβετία, αναγνωρίστηκε στην πράξη από το European Transport Safety Council (ETSC). ...(περισσότερα)
Πάσχα 2022: Οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας και τα οχήματα που εξαιρούντα
H Τροχαία θα προχωρήσει σε σειρά μέτρων για την κατά το δυνατόν πιο ασφαλή μετακίνηση των εκδρομέων κατά την περίοδο του Πάσχα. ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: 1 στους 3 οδηγούς δεν χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης
Μπορεί τα σύγχρονα αυτοκίνητα να διαθέτουν προηγμένα συστήματα υποβοήθησης, όμως οι Βρετανοί οδηγοί δεν τα αξιοποιούν σε ικανοποιητικό βαθμό. ...(περισσότερα)
Λονδίνο: Η μείωση των ορίων ταχύτητας έφερε μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα
Η καθιέρωση ορίων ταχύτητας 20 μιλίων/ώρα σε κεντρικές οδούς του Λονδίνου, έχει επιφέρει σημαντική μείωση των θανάτων ή σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα στην πρωτεύουσα της Αγγλίας. ...(περισσότερα)

S5 Box