Τα στατιστικά δεδομένα στο Ηνωμένο Βασίλειο πιστοποιούν πως 1 στους 3 Βρετανούς οδηγούν έχοντας καταναλώσει σημαντικές ποσότητες αλκοόλ.
Έρευνα για λογαριασμό του μη κερδοσκοπικού Οργανισμού Οδικής Ασφάλειας “IAM Roadsmart”, επιβεβαιώνει την ανησυχητική διεθνή τάση των οδηγών, να βρίσκονται πίσω από το τιμόνι έχοντας καταναλώσει αλκοόλ.
Τα πιο πρόσφατα ευρήματα προέκυψαν τον περασμένο Ιούνιο, μέσω έρευνας σε 1.072 αυτοκινητιστές του Ηνωμένου Βασιλείου. Βάσει αυτής, περισσότερο από το 1/3 των ερωτηθέντων (38%) αποκάλυψε πως μπορεί να καταναλώσει τόσο αλκοόλ μετά από τις 21:00, ώστε ακόμη και αν οδηγήσει ξανά πριν τις 09:00 το επόμενο πρωί, θα βρίσκεται πάνω από το επιτρεπόμενο όριο συγκέντρωσης οινοπνεύματος στο αίμα, ενώ το 21% εξ αυτών, δήλωσε πως συνεχίζει να πίνει μετά από τις 22:00.
Για να γίνει πιο κατανοητή η βαρύτητα των παραπάνω, αρκεί να αναφέρουμε πως σύμφωνα με τον βρετανικό Οργανισμό “Drink Aware”, το αλκοόλ αποβάλλεται από τον οργανισμό μας κατά μέσο όρο, με ρυθμό μίας μονάδας ανά ώρα, αν και αυτό μεταβάλλεται ανάλογα με τα σωματικά χαρακτηριστικά (βάρος, ταχύτητα μεταβολισμού, υγεία ήπατος) του εκάστοτε ατόμου.
Σύμφωνα με την μέτρηση μονάδων του Alcohol Change UK, η κατανάλωση τριών μεγάλων ποτηριών κρασιού (περιεκτικότητα αλκοόλ 12%) ή τριών ποτηριών μπύρας περιεκτικότητας 5,2%, ισοδυναμεί με 9 μονάδες.
Πρακτικά, αυτό συνεπάγεται πως για να αποβληθεί πλήρως το αλκοόλ από τον οργανισμό ενός ανθρώπου που έχει καταναλώσει τις προαναφερθείσες ποσότητες, απαιτούνται κατά μέσο όρο 9 ώρες.
Επιπλέον, το 31% των οδηγών που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο, δήλωσε πως κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, έχει δει έναν συγγενή ή φίλο να οδηγεί αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα, αμέσως μετά την κατανάλωση αλκοόλ.
Στα θετικά συγκαταλέγεται το γεγονός ότι το 72% εξ αυτών, προειδοποίησε τον οδηγό πως δεν πρέπει να προβεί σε αυτήν την ενέργεια (της οδήγησης), ωστόσο μόνο το 23% ενήργησε αποτρεπτικά, ενώ το 5% απάντησε πως δεν έκανε καμία ενέργεια καθώς δεν ήταν δική του δουλειά.
Κατά τη γνώμη των οδηγών, σημαντικό ρόλο στη μείωση της οδήγησης υπό επήρεια αλκοόλ παίζει η διάδοση των μη αλκοολούχων ποτών, με το 62% των ερωτηθέντων να στρέφεται προς αυτήν την κατεύθυνση.
Επιπρόσθετα, το 80% των ερωτηθέντων τίθεται υπέρ της ύπαρξης μαθημάτων αποκατάστασης για οδηγούς που έχουν συλληφθεί πίσω από το τιμόνι υπό επήρεια αλκοόλ, ως ένα σημαντικό μέτρο για μείωση των πιθανοτήτων υποτροπής.
Αντίστοιχα μεγάλο (81%) είναι το ποσοστό όσων πιστεύουν πως αυτά τα μαθήματα θα πρέπει να είναι υποχρεωτικά για όσους έχουν καταδικαστεί για αδικήματα που σχετίζονται με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, αντί για την υφιστάμενη κατάσταση όπου προσφέρονται ως προαιρετικά μαθήματα χωρίς υποχρέωση ολοκλήρωσης.
Σημειωτέον, πως σύμφωνα με τα στατιστικά του “IAM Roadsmart”, το 2022 περίπου 300 άτομα σκοτώθηκαν σε συγκρούσεις στις οποίες εμπλέκονταν τουλάχιστον ένας οδηγός ή μοτοσυκλετιστής που είχε υπερβεί το όριο αλκοόλ στο αίμα στη Μεγάλη Βρετανία.
Αυτός ο αριθμός είναι ο υψηλότερος από το 2009, ενώ τα στοιχεία του 2023 αναμένονται (με προφανή καθυστέρηση) αργότερα εντός του έτους.
Ακόμη μια σημαντική παρατήρηση, είναι πως ο Ιούλιος έχει αναδειχθεί στο μήνα με τα περισσότερα θανατηφόρα ατυχήματα στα οποία υπάρχει εμπλοκή τουλάχιστον ενός ατόμου που έχει καταναλώσει υπερβολικά αλκοόλ, ξεπερνώντας τον «συνήθη ύποπτο» Δεκέμβριο.
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ