SAFETY FIRST

Ο σημαντικότερος οργανισμός αξιολόγησης της ασφάλειας νέων οχημάτων στην Ευρώπη, έχει ξεκινήσει δοκιμές στα αυτόματα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, μέσα από συγκεκριμένες διαδικασίες αξιολόγησης.

Όπως είχαμε αναφέρει σε προγενέστερο άρθρο, το Euro NCAP καθιέρωσε δοκιμές αξιολόγησης και στα αυτοματοποιημένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού, τα οποία υπάρχουν πλέον σε όλα τα νέα αυτοκίνητα, ανεξάρτητα από το μέγεθος ή τον κυβισμό τους.

Για να αποκτήσουν οι καταναλωτές μια ρεαλιστική εικόνα σχετικά με τις δυνατότητες των νέων αυτών συστημάτων, το Euro NCAP έχει δημιουργήσει μια σειρά από δοκιμασίες προσομοίωσης των πιο πιθανών καταστάσεων που μπορεί να συναντήσει ένας οδηγός κατά τη διάρκεια της κίνησης.

Σημειώνεται, πως ττα συστήματα υποβοήθησης οδηγού που αξιολογούνται αφορούν σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας (Highway Assist Systems), δηλαδή τα Adaptive Cruise Control, Lane Centering και Speed Assist.

SafetyFirst AutomationTests03

 

Adaptive Cruise Control

Το ACC είναι ένα σύστημα που, χάρη στη χρήση κάμερας στο εμπρός μέρος και αισθητήρων, αυξομειώνει την ταχύτητα του αυτοκινήτου, ανάλογα με την κίνηση του προπορευόμενου οχήματος, με στόχο να διατηρήσει σταθερή τη μεταξύ τους απόσταση.

Δηλαδή, αν το όχημα προπορευόμενο όχημα επιταχύνει, τότε το σύστημα γκαζώνει, ενώ αν το προπορευόμενο όχημα επιβραδύνει, τότε το σύστημα φρενάρει. Το σύστημα λειτουργεί ανεξάρτητα αλλά και σε συνεργασία με άλλα συστήματα, όπως το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος (Auto Emergency Braking) ή το σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας (Lane Assistance).

Το ACC ουσιαστικά δοκιμάστηκε ως κομμάτι του Auto Emergency Braking, με ταχύτητες που ταιριάζουν σε εκείνες που αναπτύσσονται στους Ευρωπαϊκούς δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Αν και αυτά τα συστήματα λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό όταν πλησιάζουν αυτοκίνητο που κινείται με μεγαλύτερη ή μικρότερη ταχύτητα, διαπιστώθηκε πως η αποτελεσματικότητά τους δεν είναι ίδια, όταν πλησιάζουν σε αυτοκίνητο που είναι ακίνητο.

Η μεγαλύτερη πρόκληση για το ACC είναι οι διαδικασίες κατά τις οποίες ένα προπορευόμενο αυτοκίνητο εισέρχεται ή αποχωρεί από τη λωρίδα, που στα αγγλικά αναφέρονται ως "cut-in" και "cut-out".

Η διαδικασία εισόδου σε λωρίδα (cut-in) από άλλο αυτοκίνητο, είναι κάτι που αντιμετωπίζεται εύκολα από έναν οδηγό που έχει αυτοσυγκέντρωση κατά την οδήγηση, ενώ για την αποχώρηση (cut-out) ουσιαστικά έχουμε μια κατάσταση κατά την οποία το εμπρός αυτοκίνητο αλλάζει λωρίδα για να αποφύγει ένα σταματημένο όχημα.

Και στις δύο περιπτώσεις -ειδικά στη δεύτερη,- η δυσκολία έγκειται στο γεγονός ότι το σύστημα έχει λίγο χρόνο για να "αντιδράσει", δηλαδή να "αναγνωρίσει" την κατάσταση και να δράσει ανάλογα με την κατάσταση.

SafetyFirst AutomationTests03

 

Lane Centering

Μια άλλη σειρά δοκιμών αφορά στο σύστημα που υποστηρίζει τον οδηγό, ώστε το αυτοκίνητο να διατηρηθεί στη μέση της λωρίδας. Το σύστημα αναγνωρίζει μέσω της οδικής σήμανσης (διακεκομμένες και διαχωριστικές γραμμές) τις λωρίδες στο δρόμο.

Εφόσον αναγνωρίσει πως ο οδηγός αλλάζει λωρίδα χωρίς να ανάψει φλας, θα θεωρήσει πως αυτή η ενέργεια γίνεται από λάθος και αρχικά θα προειδοποιήσει, ενώ στη συνέχεια θα επέμβει στο σύστημα διεύθυνσης, στρίβοντας το τιμόνι απαλά ώστε το όχημα να παραμείνει στο κέντρο της λωρίδας του.

Speed Assist

Τα συστήματα σήμερα ποικίλουν από το πιο απλό, που είναι δηλαδή ο ορισμός μιας σταθερής ταχύτητας από τον οδηγό (Cruise Control) έως πιο προχωρημένο, που είναι το Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC).

To iACC χρησιμοποιεί ψηφιακά δεδομένα από χάρτες ή οπτικά δεδομένα από την κάμερα στο εμπρός μέρος, που το βοηθούν ώστε να ανιχνεύσει ανά πάσα στιγμή το όριο ταχύτητας και να ορίσει την αντίστοιχη ταχύτητα.

Πέραν των συστημάτων καθαυτών, το Euro NCAP ελέγχει τις πληροφορίες που προσφέρουν οι κατασκευαστές στα ΜΜΕ, σε διαφημίσεις ή στο εγχειρίδιο χρήσης, ώστε να ελέγξουν πιθανά λάθη ή υπερβολές, που μπορεί να οδηγήσει σε παρερμηνεία των δυνατοτήτων ή περιορισμών των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης οδηγού.

Όπως γίνεται αντιληπτό, το εύρος των δοκιμών αξιολόγησης του Euro NCAP επεκτείνεται, οπότε οι οδηγοί θα αποκτήσουν ακόμη περισσότερες ενδείξεις σχετικά με το επίπεδο ασφαλείας των οχημάτων τους.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Περισσότερες από 20.000 τροχαίες παραβάσεις σε μία εβδομάδα
Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασε και στην οποία περιλαμβάνεται το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, στη χώρα μας καταγράφηκαν 20.508 παραβάσεις. ...(περισσότερα)
Φεβρουάριος: Οι παραβάσεις κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο στην Αττική
Η Τροχαία έδωσε στη δημοσιότητα τον αριθμό των παραβάσεων που βεβαιώθηκαν στην Αττική, κατά τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου. ...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο: Κριτική στην πολιτική περί Οδικής Ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Σε έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, αναφέρεται πως η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα μέλη της πρέπει να αυξήσουν τις προσπάθειές τους, προκειμένου να υπάρξει επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί έως ...(περισσότερα)
Αυτό φαίνεται ότι σκέφτονται οι περισσότεροι οδηγοί στην Ευρώπη και στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας από το Vinci Autoroute και το Ινστιτούτο Ipsos. ...(περισσότερα)
Απόσπαση προσοχής: Παραμένει στις κύριες αιτίες τροχαίων σε Ευρώπη και Ελλάδα
Αν και η ευαισθητοποίηση σχετικά με την Οδική Ασφάλεια φαινομενικά αυξάνεται, η απόσπαση προσοχής, συνεχίζει να αποτελεί μια από τις σημαντικότερες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, τόσο στην Ελλάδα όσο και...(περισσότερα)
Ακόμη και το Hands Free αποσπά την προσοχή...
Όπως αναφέρεται σε άρθρο της ιστοσελίδας του European Transport Safety Council (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών), η χρήση hands-free κατά τη διάρκεια της οδήγησης αποσπά την προσοχή σε αντίστο...(περισσότερα)
Τρισδιάστατη διάβαση πεζών και στην Ελλάδα
Οι 3D διαβάσεις πεζών στη χώρα μας είναι γεγονός και μία τέτοια βρίσκεται κοντά σε δύο σχολεία, στο Χαλάνδρι Αττικής. ...(περισσότερα)
Υπνηλία στο τιμόνι: Συμβουλές για την αποφυγή της
Είναι γνωστό πως η κούραση αποτελεί μια από τις πιο συχνές αιτίες τροχαίων ατυχημάτων, πολλές φορές με ολέθριες συνέπειες. Ο Βρετανικός Οργανισμός Οδικής Ασφάλειας "IAM RoadSmart", που έχει μεγάλη δρά...(περισσότερα)
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme)
Πρόκειται για τον πιο γνωστό και αναγνωρισμένο οργανισμό διενέργειας crash test, από τον οποίο εξάγονται αποτελέσματα για εταιρείες και αυτοκίνητα στην Ευρώπη. ...(περισσότερα)
Οι συνέπειες της απώλειας συγκέντρωσης και των μειωμένων αντανακλαστικών στην οδήγηση
Η οδήγηση αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές δραστηριότητες της καθημερινότητάς μας και ως εκ τούτου, η αντιμετώπισή της απαιτεί τη δέουσα σοβαρότητα. ...(περισσότερα)

S5 Box