SAFETY FIRST

Η τοποθέτηση οθονών αφής στο εσωτερικό των αυτοκινήτων έγινε κοινή πρακτική τα τελευταία χρόνια, ωστόσο άρθρο-ρεπορτάζ σουηδικού περιοδικού δείχνει πως τα κλασικά κουμπιά, παραμένουν καλύτερη επιλογή σε επίπεδο ασφάλειας.

Ο εκσυγχρονισμός στα νέα οχήματα παραγωγής είναι διαρκής, με τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα να έχουν αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο τα τελευταία χρόνια.

Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται τα προηγμένα συστήματα ΗΜΙ (Human-Machine Interface), η συντριπτική πλειονότητα των οποίων περιλαμβάνει πια, οθόνες αφής, με λειτουργία που θυμίζει εκείνη των smartphones.

Θέλοντας να επιβεβαιώσει το επίπεδο πρακτικότητας και ασφάλειας κατά τη χρήση των οθονών αφής, η οποία ως επί το πλείστον γίνεται ενώ το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση, το ιστορικό σουηδικό περιοδικό Vi Bilagare συγκέντρωσε 12 αυτοκίνητα σε ένα αεροδρόμιο, πραγματοποιώντας μια ιδιαίτερη δοκιμή 

Αυτή αφορούσε σε 4 βασικές λειτουργίες των συστημάτων HMI:

 - Ενεργοποίηση του θερμαινόμενου καθίσματος, αύξηση θερμοκρασίας κατά δύο βαθμούς Κελσίου και ενεργοποίηση του ξεπαγώματος (defrost)

 - Ενεργοποίηση του ραδιοφώνου και συντονισμός σε έναν συγκεκριμένο σταθμό

 - Μηδενισμός του υπολογιστή ταξιδίου

 - Μείωση της έντασης φωτισμού του πίνακα οργάνων στο χαμηλότερο επίπεδο και απενεργοποίηση της κεντρικής οθόνης

Η δοκιμή περιλάμβανε τον έλεγχο σε 11 σύγχρονα και ένα παλαιότερο όχημα, με τους οδηγούς-δοκιμαστές να έχουν, όπως τονίστηκε, αρκετό χρόνο στη διάθεσή τους, ώστε να εξοικειωθούν με το σύστημα infotainment και τη λειτουργία της εκάστοτε οθόνης αφής.

Με αυτόν τον τρόπο, δεν χάθηκε χρόνος που θα μπορούσε να αλλοιώσει τα αποτελέσματα, λόγω της συγκεκριμένης διαδικασίας προσαρμογής.

SF InfotainmentTest 01

Συμπεράσματα

Παρά την τάση για απλοποίηση, η χρήση της οθόνης αφής παραμένει πιο περίπλοκη. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, ο οδηγός με το πιο περίπλοκο σύστημα από πλευράς απόδοσης, χρειάζεται 4 φορές περισσότερο χρόνο για να κάνει απλές ενέργειες.

Και αυτό, ενώ τα αυτοκίνητα κινούνταν με ταχύτητα 110 χλμ./ώρα!

Προφανώς, το εκάστοτε σύστημα HMI έχει ξεχωριστά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Όμως, εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το "παλιό", Volvo V70 παραγωγής 2005 με... κουμπιά, ήταν μακράν το πιο εύκολο και "γρήγορο", στις 4 δοκιμασίες, καθώς σύμφωνα με τους Σουηδούς δημοσιογράφους, για να ολοκληρωθούν και τα 4 τεστ, χρειάστηκαν 10 δευτερόλεπτα.Από τη στιγμή που

κάθε όχημα κινούνταν με 110 χλμ./ώρα κατά τη διάρκεια της μέτρησης, μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία, το αυτοκίνητο είχε διανύσει 306 μέτρα, κατά την οποία πρακτικά ο οδηγός δεν είχε όλη του την προσοχή στο δρόμο.

Τη χειρότερη απόδοση είχε το κινεζικό MG Marvel R, με το οποίο ο οδηγός χρειάστηκε 44,6 δευτερόλεπτα για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες, γεγονός που σημαίνει ότι διήνυσε 1.372 μέτρα (4 φορές περισσότερα) από τον αντίστοιχο, στο "παλιό" Volvo.

Από τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα, καλύτερη απόδοση είχαν τα Volvo C40 και Dacia Sandero, τα οποία διαθέτουν τις πιο απλές οθόνες αφής.

Ακόμη ένας παράγοντας μέτρησης, ήταν η γωνία που σχηματίζεται μεταξύ της οθόνης αφής και του πεδίου όρασης του οδηγού, γεγονός που πρακτικά δείχνει σε ποιο βαθμό θα πάρει ο τελευταίος, το βλέμμα του από το δρόμο.

Αρκετοί μπορεί να σκεφτούν πως αν και τα αποτελέσματα φαίνονται αντικειμενικά, το γεγονός ότι η Volvo έχει ως έδρα τη Σουηδία ίσως να "θολώνει" την κρίση των δοκιμαστών, όμως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να υποστηριχθεί βάσιμα.

Εν κατακλείδι, τα συγκεκριμένα αποτελέσματα έρχονται να προσθέσουν ακόμη ένα επιχείρημα στους ίδιους τους κατασκευαστές, οι οποίοι τον τελευταίο καιρό δείχνουν πρόθεση να επιστρέψουν στα "κλασικά" κουμπιά, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τις οθόνες αφής.

SF InfotainmentTest 03

Τα αποτελέσματα

Αυτοκίνητο - Χρόνος ολοκλήρωσης 4 δοκιμασιών (δλ.) - Διανυθείσα απόσταση (μέτρα)

Volvo V70 (2005) - 10'' - 306

Dacia Sandero - 13,5'' - 414

Volvo C40 - 13,7'' - 417

Subaru Outback - 19,4''- 592

Mercedes GLB - 20,2'' - 616

Tesla Model 3 - 23,5'' - 717

Nissan Qashqai - 25,1'' - 765

Volkswagen ID.3 - 25,7'' - 786

Hyundai Ioniq 5 - 26,7'' - 815

Seat Leon - 29,3'' - 895

BMW iX - 30,4'' - 928

MG Marvel R - 44,9'' - 1.372

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo Credits: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

Περισσότερα Safety First

Επικίνδυνες υποσυνείδητες προκαταλήψεις για την οδήγηση
Έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο, κατέδειξε πως η πλειονότητα των ανθρώπων έχουν υποσυνείδητες προκαταλήψεις για τη διαδικασία της οδήγησης, οι οποίες μπορεί να αποβούν επικίνδυνες για την υγεία και την ασ...(περισσότερα)
Ακόμη και το Hands Free αποσπά την προσοχή...
Όπως αναφέρεται σε άρθρο της ιστοσελίδας του European Transport Safety Council (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών), η χρήση hands-free κατά τη διάρκεια της οδήγησης αποσπά την προσοχή σε αντίστο...(περισσότερα)
Ιταλία: Αντιδράσεις για το όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα
Η υιοθέτηση ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ./ώρα σε αστικές περιοχές συνεχίζεται, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την Μπολόνια της Ιταλίας, όπου πάντως δεν έλειψαν οι αντιδράσεις. ...(περισσότερα)
Θάνατοι από τροχαία και διαφθορά...
Σύμφωνα με μεγάλο αριθμό ερευνών και μελέτη στατιστικών τα τελευταία χρόνια, η σχέση μεταξύ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και τα ποσοστά διαφθοράς σε μία χώρα είναι ευθέως ανάλογη. ...(περισσότερα)
Πάσχα 2022: Οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας και τα οχήματα που εξαιρούντα
H Τροχαία θα προχωρήσει σε σειρά μέτρων για την κατά το δυνατόν πιο ασφαλή μετακίνηση των εκδρομέων κατά την περίοδο του Πάσχα. ...(περισσότερα)
Praise Awards 2016
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλών Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC) έχει δημιουργήσει τα "Praise Awards", βραβεία που απονέμονται κάθε χρόνο σε εταιρείες που έχουν πάρει μέτρα για τη β...(περισσότερα)
Αντιδράσεις για τις διαφημίσεις αλκοόλ στη Formula 1
Η πρόσφατη, μεγάλη χορηγική συμφωνία μεταξύ της Formula 1 και της γνωστής ζυθοποιίας "Heineken" δεν έχει γίνει δεκτή με καλό μάτι από τους Οργανισμούς που ασχολούνται με την καμπάνια ενάντια στο αλκοό...(περισσότερα)
Αντικατάσταση αδειών και πινακίδων: Αλλαγή σε διαδικασίες και έγγραφα που απαιτούνται
Οι διαδικασίες και τα έγγραφα που απαιτούνται για αντικατάσταση πινακίδων και αδειών κυκλοφορίας αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών αλλάζουν, βάσει Κοινής Υπουργικής Απόφασης. ...(περισσότερα)
Υποχρεωτικό το eCall στα νέα αυτοκίνητα
Όπως ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η εφαρμογή eCall είναι πια υποχρεωτική στα νέα μοντέλα αυτοκινήτων και van.Όπως ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η εφαρμογή eCall είναι πια υποχρεωτική στ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: 1 στους 3 οδηγούς δεν χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης
Μπορεί τα σύγχρονα αυτοκίνητα να διαθέτουν προηγμένα συστήματα υποβοήθησης, όμως οι Βρετανοί οδηγοί δεν τα αξιοποιούν σε ικανοποιητικό βαθμό. ...(περισσότερα)

S5 Box