SAFETY FIRST

Η τοποθέτηση οθονών αφής στο εσωτερικό των αυτοκινήτων έγινε κοινή πρακτική τα τελευταία χρόνια, ωστόσο άρθρο-ρεπορτάζ σουηδικού περιοδικού δείχνει πως τα κλασικά κουμπιά, παραμένουν καλύτερη επιλογή σε επίπεδο ασφάλειας.

Ο εκσυγχρονισμός στα νέα οχήματα παραγωγής είναι διαρκής, με τα προηγμένα τεχνολογικά συστήματα να έχουν αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο τα τελευταία χρόνια.

Σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται τα προηγμένα συστήματα ΗΜΙ (Human-Machine Interface), η συντριπτική πλειονότητα των οποίων περιλαμβάνει πια, οθόνες αφής, με λειτουργία που θυμίζει εκείνη των smartphones.

Θέλοντας να επιβεβαιώσει το επίπεδο πρακτικότητας και ασφάλειας κατά τη χρήση των οθονών αφής, η οποία ως επί το πλείστον γίνεται ενώ το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση, το ιστορικό σουηδικό περιοδικό Vi Bilagare συγκέντρωσε 12 αυτοκίνητα σε ένα αεροδρόμιο, πραγματοποιώντας μια ιδιαίτερη δοκιμή 

Αυτή αφορούσε σε 4 βασικές λειτουργίες των συστημάτων HMI:

 - Ενεργοποίηση του θερμαινόμενου καθίσματος, αύξηση θερμοκρασίας κατά δύο βαθμούς Κελσίου και ενεργοποίηση του ξεπαγώματος (defrost)

 - Ενεργοποίηση του ραδιοφώνου και συντονισμός σε έναν συγκεκριμένο σταθμό

 - Μηδενισμός του υπολογιστή ταξιδίου

 - Μείωση της έντασης φωτισμού του πίνακα οργάνων στο χαμηλότερο επίπεδο και απενεργοποίηση της κεντρικής οθόνης

Η δοκιμή περιλάμβανε τον έλεγχο σε 11 σύγχρονα και ένα παλαιότερο όχημα, με τους οδηγούς-δοκιμαστές να έχουν, όπως τονίστηκε, αρκετό χρόνο στη διάθεσή τους, ώστε να εξοικειωθούν με το σύστημα infotainment και τη λειτουργία της εκάστοτε οθόνης αφής.

Με αυτόν τον τρόπο, δεν χάθηκε χρόνος που θα μπορούσε να αλλοιώσει τα αποτελέσματα, λόγω της συγκεκριμένης διαδικασίας προσαρμογής.

SF InfotainmentTest 01

Συμπεράσματα

Παρά την τάση για απλοποίηση, η χρήση της οθόνης αφής παραμένει πιο περίπλοκη. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, ο οδηγός με το πιο περίπλοκο σύστημα από πλευράς απόδοσης, χρειάζεται 4 φορές περισσότερο χρόνο για να κάνει απλές ενέργειες.

Και αυτό, ενώ τα αυτοκίνητα κινούνταν με ταχύτητα 110 χλμ./ώρα!

Προφανώς, το εκάστοτε σύστημα HMI έχει ξεχωριστά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Όμως, εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το "παλιό", Volvo V70 παραγωγής 2005 με... κουμπιά, ήταν μακράν το πιο εύκολο και "γρήγορο", στις 4 δοκιμασίες, καθώς σύμφωνα με τους Σουηδούς δημοσιογράφους, για να ολοκληρωθούν και τα 4 τεστ, χρειάστηκαν 10 δευτερόλεπτα.Από τη στιγμή που

κάθε όχημα κινούνταν με 110 χλμ./ώρα κατά τη διάρκεια της μέτρησης, μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία, το αυτοκίνητο είχε διανύσει 306 μέτρα, κατά την οποία πρακτικά ο οδηγός δεν είχε όλη του την προσοχή στο δρόμο.

Τη χειρότερη απόδοση είχε το κινεζικό MG Marvel R, με το οποίο ο οδηγός χρειάστηκε 44,6 δευτερόλεπτα για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες, γεγονός που σημαίνει ότι διήνυσε 1.372 μέτρα (4 φορές περισσότερα) από τον αντίστοιχο, στο "παλιό" Volvo.

Από τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα, καλύτερη απόδοση είχαν τα Volvo C40 και Dacia Sandero, τα οποία διαθέτουν τις πιο απλές οθόνες αφής.

Ακόμη ένας παράγοντας μέτρησης, ήταν η γωνία που σχηματίζεται μεταξύ της οθόνης αφής και του πεδίου όρασης του οδηγού, γεγονός που πρακτικά δείχνει σε ποιο βαθμό θα πάρει ο τελευταίος, το βλέμμα του από το δρόμο.

Αρκετοί μπορεί να σκεφτούν πως αν και τα αποτελέσματα φαίνονται αντικειμενικά, το γεγονός ότι η Volvo έχει ως έδρα τη Σουηδία ίσως να "θολώνει" την κρίση των δοκιμαστών, όμως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να υποστηριχθεί βάσιμα.

Εν κατακλείδι, τα συγκεκριμένα αποτελέσματα έρχονται να προσθέσουν ακόμη ένα επιχείρημα στους ίδιους τους κατασκευαστές, οι οποίοι τον τελευταίο καιρό δείχνουν πρόθεση να επιστρέψουν στα "κλασικά" κουμπιά, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα τις οθόνες αφής.

SF InfotainmentTest 03

Τα αποτελέσματα

Αυτοκίνητο - Χρόνος ολοκλήρωσης 4 δοκιμασιών (δλ.) - Διανυθείσα απόσταση (μέτρα)

Volvo V70 (2005) - 10'' - 306

Dacia Sandero - 13,5'' - 414

Volvo C40 - 13,7'' - 417

Subaru Outback - 19,4''- 592

Mercedes GLB - 20,2'' - 616

Tesla Model 3 - 23,5'' - 717

Nissan Qashqai - 25,1'' - 765

Volkswagen ID.3 - 25,7'' - 786

Hyundai Ioniq 5 - 26,7'' - 815

Seat Leon - 29,3'' - 895

BMW iX - 30,4'' - 928

MG Marvel R - 44,9'' - 1.372

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo Credits: Glenn Lindberg/Vi Bilägare

Περισσότερα Safety First

Θερμοπληξία: Μια συχνή αιτία θανάτου για τα μικρά παιδιά
Μπορεί να μην είναι η πιο συχνή αιτία θανάτου, ωστόσο η θερμοπληξία είναι μία από τις πολλές αιτίες θανάτου για μικρά παιδιά που βρίσκονται για αρκετή ώρα σε παρκαρισμένα αυτοκίνητα, όταν ο καιρός είν...(περισσότερα)
20.000 οδηγοί ανιχνεύτηκαν υπό επήρεια ναρκωτικών σε Αγγλία και Ουαλία
Σύμφωνα με δημοσίευμα του BBC στη Μεγάλη Βρετανία, από τη στιγμή που άλλαξε η νομοθεσία σχετικά με την οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών, το 2015, ο αριθμός των ανθρώπων που έχουν βρεθεί ή και...(περισσότερα)
FIA Action for Road Safety
Μια από τις σημαντικότερες εκστρατείες της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) τα τελευταία χρόνια, είναι το "FIA Action for Road Safety" που αφορά στην Οδική Ασφάλεια. ...(περισσότερα)
Παράβαση της εβδομάδας: Κλήσεις για αλκοόλ και χρήση κινητού
Η Τροχαία συνεχίζει τους εβδομαδιαίους ελέγχους σε συγκεκριμένες παραβάσεις, με τη χρήση κινητού ή την οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ, να επανέρχονται στο προσκήνιο. ...(περισσότερα)
Φεβρουάριος 2020: Τα στατιστικά των τροχαίων στην Αττική
Οι ανθρώπινες απώλειες και τα σοβαρά τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας δεν έλειψαν ούτε το προηγούμενο μήνα, όπως προκύπτει από την ανακοίνωση της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής. ...(περισσότερα)
Νέα αυτοκίνητα: Υποχρεωτικά με Intelligent Speed Limiter και
Στο εξής, κάθε νέο αυτοκίνητο θα εφοδιάζεται υποχρεωτικά με το έξυπνο σύστημα "Intelligent Speed Limiter" και με μαύρο κουτί. ...(περισσότερα)
FIA Action for Road Safety: 10 κανόνες
Η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου έχει παρουσιάσει 10 Χρυσούς Κανόνες Οδικής Συμπεριφοράς, στο πλαίσιο της εκστρατείας της με τίτλο "FIA Action for Road Safety". ...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: Η έλλειψη χρημάτων καθυστερεί τις αλλαγές ελαστικών
Σύμφωνα με έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία, πολλοί οδηγοί καθυστερούν τη διαδικασία επισκευής ή αλλαγής ελαστικών, λόγω του αυξημένου κόστους ζωής. ...(περισσότερα)
Είδη και οχήματα των θανατηφόρων τροχαίων το 2019
Αναλύουμε τα θανατηφόρα τροχαία που σημειώθηκαν το 2019, με βάση το είδος του ατυχήματος, καθώς και τα οχήματα που εμπλέκονταν σε αυτό. ...(περισσότερα)
Κουμπιά vs οθόνες αφής: Σημειώσατε 1
Η τοποθέτηση οθονών αφής στο εσωτερικό των αυτοκινήτων έγινε κοινή πρακτική τα τελευταία χρόνια, ωστόσο άρθρο-ρεπορτάζ σουηδικού περιοδικού δείχνει πως τα κλασικά κουμπιά, παραμένουν καλύτερη επιλογή ...(περισσότερα)

S5 Box