SAFETY FIRST

Η Πολωνία πέτυχε μείωση θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 47% σε μια δεκαετία, επίδοση που δεν πέρασε απαρατήρητη στην Ευρώπη και της απέφερε το διεθνές βραβείο PIN.

Το βραβείο PIN (Performance Index Rating) για την Οδική Ασφάλεια, απονέμεται κάθε χρόνο από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας και Μεταφορών (ETSC). Το επίτευγμα της μείωσης των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 47% στην περίοδο 2012-2022, στάθηκε αρκετό ώστε νικήτρια της φετινής βράβευσης να αναδειχθεί, για πρώτη φορά, η Πολωνία.

Όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση, η μοναδική χώρα που ξεπέρασε τη μείωση κατά 47% (ο μέσος όρος μείωση κατά το ίδιο χρονικό διάστημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά είναι 22%), ήταν η Λιθουανία, η οποία έλαβε το συγκεκριμένο βραβείο, πέρυσι.

Η βελτίωση των συνθηκών στους δρόμους της Πολωνίας γίνεται κατανοητή πέραν των ποσοστών και σε καθαρούς αριθμούς.

Συγκεκριμένα, το 2012 σημειώθηκαν 93 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων, ενώ το 2022 αυτός ο αριθμός μειώθηκε στους 50.
Αν και απέχει από την κορυφή της λίστας (Νορβηγία και Σουηδία με 21 και 22 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων), η μείωση των θανάτων φέρνει την Πολωνία ψηλά στον κατάλογο το 2022, έχοντας ξεπεράσει για παράδειγμα, την Ιταλία (54 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων) και την Ελλάδα (58 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων).

Η ανακοίνωση βράβευσης της Πολωνίας, έρχεται σε άμεση συνέχεια της μελέτης που δείχνει πως οι θάνατοι στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρουσίασαν άνοδο κατά 4% (20.679) σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.

Αν και οι συνολικές στατιστικές παραμένουν σε καλύτερα επίπεδα συγκριτικά με το 2019, που ήταν η τελευταία σεζόν προ πανδημίας, εντούτοις τα νέα δεν είναι καλά. Ο λόγος είναι πως για να επιτευχθεί η προγραμματισμένη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 50%, θα έπρεπε οι απώλειες στην άσφαλτο να μειώνονται κατά 17,2% και όχι κατά 9%, όπως συμβαίνει αυτή τη στιγμή.

Όσον αφορά στην Πολωνία, βασικός λόγος της βράβευσης ήταν η εκπόνηση του Εθνικού Προγράμματος Οδικής Ασφάλειας 2021-2030, στόχος του οποίου είναι η μείωση θανάτων και σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα, κατά 50%.

Ακόμη, στην Πολωνία υλοποιήθηκε ένα μεγάλης κλίμακας Πρόγραμμα Ασφαλών Οδικών Υποδομών τετραετούς διάρκειας, ενώ υπήρξε και επέκταση του δικτύου χρήσης κάμερας μέτρησης χρόνου και ταχύτητας, στο οδικό δίκτυο της χώρας.

Επιπλέον, οι έλεγχοι για οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ αυξάνονταν κατά μέσο όρο 19% σε κάθε χρονιά, μεταξύ 2010 και 2019.

Τέλος, σημαντικό ρόλο έπαιξε η δημιουργία ενός συστήματος «διαδρόμου έκτακτης ανάγκης» που επιτρέπει στα οχήματα έκτακτης ανάγκης να έχουν πρόσβαση σε σημεία σύγκρουσης σε αυτοκινητόδρομους.

Ωστόσο, δεν είναι τα πάντα ρόδινα, αφού τα όρια ταχύτητας θεωρούνται ακόμη, αφού μόλις το 2021 υιοθετείται καθολικό όριο ταχύτητας 50 χλμ./ώρα σε αστικές περιοχές, την ώρα που πολλές χώρες διαμορφώνουν, ή βρίσκονται σε διαδικασία περαιτέρω μείωσης των ορίων ταχύτητας εντός πόλης, στα 30 χλμ./ώρα.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Unsplash - Vitali Adutskevich

Περισσότερα Safety First

Συμβουλές για την αποφυγή οδήγησης υπό υπνηλία
Η υπνηλία στο τιμόνι αποτελεί μια από τις πιο συχνές αιτίες τροχαίων ατυχημάτων και ο γνωστός Αμερικανικός Οργανισμός National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), εξέδωσε έναν "κατάλογο" με...(περισσότερα)
Αξιοποίηση δεδομένων από τον ανθρώπινο εγκέφαλο κατά την οδήγηση
Η M-Sport Ford αναζητά τρόπους αξιοποίησης των δεδομένων του ανθρώπινου εγκεφάλου κατά τη διάρκεια της οδήγησης, όπως φαίνεται και στο ντοκιμαντέρ "Racing Minds" που δημιούργησε σε συνεργασία με το Eu...(περισσότερα)
Έλεγχοι από την Τροχαία σε σχολικά λεωφορεία
Η Τροχαία Αττικής έκανε ελέγχους σε σχολικά λεωφορεία, ενώ αστυνομικοί μοίρασαν σε γονείς και μαθητές, ενημερωτικά φυλλάδια σχετικά με την κυκλοφοριακή αγωγή και την οδική ασφάλεια. ...(περισσότερα)
Ουαλία: Μείωση ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές
Η Ουαλία γίνεται η πρώτη χώρα της Ευρώπης που ψηφίζει την μείωση του ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές, στα 20 μίλια (30 χλμ./ώρα). ...(περισσότερα)
Τα στατιστικά της κατανάλωσης αλκοόλ από άντρες και γυναίκες
Σε προηγούμενο  άρθρο, είχαμε αναφερθεί στην έρευνα που παρουσίασε το ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Traffic Injury Research Foundation (TIRF), με αντικείμενο τη διαφορετική αντιμετώπιση του φαινομέ...(περισσότερα)
Αυτόνομη αλλαγή λωρίδας: Οι οδηγοί είναι υπεύθυνοι σε περίπτωση ατυχήματος
Η ανάπτυξη της αυτόνομης οδήγησης συνεχίζεται, οπότε η θέσπιση της κατάλληλης νομοθεσίας κρίνεται αναγκαία, καθώς προκύπτουν νέα δεδομένα που χρήζουν αποσαφήνισης. ...(περισσότερα)
Στη Νορβηγία το βραβείο Οδικής Ασφάλειας του European Transport Safety Council
Η Νορβηγία που θα παραλάβει το ετήσιο βραβείο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών για την Οδική Ασφάλεια, σημειώνοντας σαφή πρόοδο στην μείωση των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών από τροχαί...(περισσότερα)
Στο δρόμο προς την ηλεκτροκίνηση
Η προστασία του περιβάλλοντος έχει αναχθεί σε προτεραιότητα και οι χώρες της Ευρώπης ανακοινώνουν η μία μετά την άλλη την πρόθεση να απαγορεύσουν τη χρήση αυτοκινήτων βενζίνης ή πετρελαίου, με στόχο έ...(περισσότερα)
Επίσημο: Ισοδυναμία άδειας οδήγησης αυτοκινήτου με άδεια οδήγησης μοτοποδηλάτου ή ελαφρού δικύκλου
Η Ολομέλεια του Ελληνικού Κοινοβουλίου υπερψήφισε την ισοδυναμία ανάμεσα στην άδεια οδήγησης αυτοκινήτου κατηγορίας Β, με εκείνη της οδήγησης μοτοποδηλάτου (ΑΜ) έως 50 κ.εκ. ή ελαφρού δικύκλου (Α1) έω...(περισσότερα)
Είδη και οχήματα των θανατηφόρων τροχαίων το 2019
Αναλύουμε τα θανατηφόρα τροχαία που σημειώθηκαν το 2019, με βάση το είδος του ατυχήματος, καθώς και τα οχήματα που εμπλέκονταν σε αυτό. ...(περισσότερα)

S5 Box