SAFETY FIRST

Η υιοθέτηση ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ./ώρα σε αστικές περιοχές συνεχίζεται, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την Μπολόνια της Ιταλίας, όπου πάντως δεν έλειψαν οι αντιδράσεις.

Ο αριθμός των πόλεων που υιοθετούν ως ανώτατο όριο κίνησης εντός αστικού ιστού τα 30 χλμ./ώρα αυξάνεται με αλματώδη ταχύτητα.
Αυτή η τάση έχει ανοίξει έναν νέο δημόσιο διάλογο, αφού πολλοί οδηγοί αντιδρούν, υποστηρίζοντας πως η μείωση του ορίου ταχύτητας από 50 σε 30 χλμ./ώρα, έχει επιπτώσεις στην καθημερινότητά τους.

Η πρώτη πόλη στην Ιταλία που επέβαλλε το συγκεκριμένο όριο είναι η Μπολόνια, ενώ έγινε ήδη γνωστός και ο πρώτος παραβάτης υπό το νέο καθεστώς.

Ο λόγος για τον κοσμηματοπώλη Sergio Baldazzi, ο οποίος ανιχνεύθηκε να κινείται με 39 χλμ./ώρα, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως στο πλαίσιο της ποσοστιαίας «ανοχής» 20%, για να λάβει κάποιο πρόστιμο θα πρέπει να κινείται με ταχύτητα που ξεπερνά τα 36 χλμ./ώρα.

Ο ορισμός αυτού του ορίου ταχύτητας, σε συνδυασμό με την απαγόρευση κίνησης στην ιστορική περιοχή Garisenda, προκάλεσαν αντιδράσεις και την επονομαζόμενη «D-Day», κατά τη διάρκεια της οποίας μια αυτοκινητοπομπή ακινητοποιήθηκε σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Παράλληλα, οι οδηγοί ταξί απειλούν να αυξήσουν τα κόμιστρά τους, επειδή αναγκάζονται να κινούνται πιο αργά και κατά συνέπεια, να πραγματοποιούν λιγότερες διαδρομές ημερησίως, ενώ οι συντηρητικής ιδεολογίας αντίπαλοι του Δημάρχου Matteo Lepore, σχεδιάζουν να θέσουν το ζήτημα σε δημοψήφισμα.

«Υπάρχει πολύς θυμός στην Μπολόνια τώρα», δήλωσε ο Andrea Spettoli, εκ των διοργανωτών των διαμαρτυριών. «Το θέμα δεν είναι μόνο τα πρόστιμα, αυτός ο νόμος αλλάζει εντελώς τις ζωές μας», πρόσθεσε σε δηλώσεις οι οποίες αναπαράχθηκαν από τον βρετανικό Guardian.

Ο Spettoli, ανέφερε ότι πολλοί άνθρωποι του ανέφεραν πως το νέο όριο ταχύτητας τους ανάγκασε να καθυστερήσουν στη δουλειά ή να αφήσουν με αργοπορία τα παιδιά τους στο σχολείο.

Ακόμη, οι οδηγοί λεωφορείων θεωρούν πως το νέο όριο ταχύτητας θα επιφέρει αναστάτωση στα δρομολόγια, ενώ δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που αναφέρουν ότι η διαρκής παρακολούθηση του ταχυμέτρου, προκειμένου να παραμείνουν εντός των επιθυμητών ορίων, προκαλεί απώλεια συγκέντρωσης από τον δρόμο.

Φυσικά, υπάρχουν και οι υποστηρικτές της υιοθέτησης αυτού του ορίου ταχύτητας. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Bologna30, ομάδας που τίθεται υπέρ αυτής της κίνησης: «Ποιο είναι το κόστος για αυξημένη ασφάλεια, λιγότερη κίνηση, λιγότερο θόρυβο και μόλυνση;»

Η Valentina Orioli, Δημοτική σύμβουλος κινητικότητας και δημοσίων χώρων στην Μπολόνια, δήλωσε πως η αυτοδιοίκηση είναι πεπεισμένη πως η οδήγηση με 30 χλμ./ώρα θα ωφελήσει την πόλη.

«Όπως έχει φανεί σε άλλες πόλεις που χρησιμοποίησαν αυτό το μέτρο, οι έλεγχοι και οι κυρώσεις αφορούν όλους τους χρήστες των δρόμων, διότι αυτή η λειτουργία εξαρτάται πραγματικά από την τήρηση των κανόνων από όλους», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αξίζει να αναφερθεί, πως συνολικά κατά την πρώτη ημέρα επιβολής του νέου ορίου ταχύτητας, βεβαιώθηκαν 7 κλήσεις, γεγονός που σύμφωνα με τον Δήμαρχο Lepore, είναι ένδειξη πως οι περισσότεροι οδηγοί προσαρμόζονται, έστω και απρόθυμα, σε αυτό το μέτρο και πως τα θετικά αποτελέσματα σε επίπεδο Οδικής Ασφάλειας, θα φανούν σύντομα.

Από την πλευρά μας, να προσθέσουμε ότι εφόσον ένα αυτοκίνητο κινείται με 30 αντί για 50 χλμ./ώρα, σε περίπτωση πέδησης (φρεναρίσματος) έκτακτης ανάγκης θα χρειαστεί περίπου 14 λιγότερα μέτρα (13 αντί για 27).

Ακόμη, η πιθανότητα επιβίωσης πεζού σε περίπτωση σύγκρουσης με όχημα το οποίο κινείται με 30 χλμ./ώρα είναι 95%, ενώ και η ηχορύπανση αναμένεται να μειωθεί στο μισό.

Με δεδομένο ότι η αντίδραση του μέσου ανθρώπου σε οπτικό ερέθισμα είναι περίπου 1 δευτερόλεπτο, αυτό σημαίνει πως ο μέσος οδηγός θα αντιδράσει, όχι θα ακινητοποιήσει το όχημά του, έχοντας διανύσει 5,5 μέτρα παραπάνω, εφόσον κινείται με 50 χλμ./ώρα, αντί για 30 χλμ./ώρα.

Αν σε αυτό προσθέσουμε την μεγαλύτερη απόσταση ακινητοποίησης κατά 15 μέτρα, λόγω των περισσότερων χιλιομέτρων, γίνεται κατανοητό πως αυτή η μείωση ταχύτητας μπορεί να προσφέρει επιπλέον 20 μέτρα αντίδρασης, η οποία δύναται να προστατεύσει μία ή και περισσότερες ανθρώπινες ζωές.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Πηγή: Guardian 

Photo: Unsplash – Petr Slovacek

Περισσότερα Safety First

3.500 ζωές
Έτσι ονομάζεται η εκστρατεία της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) αναφορικά με την Οδική Ασφάλεια, στην οποία συμμετέχουν ως πρεσβευτές και γνωστοί αθλητές ή καλλιτέχνες. ...(περισσότερα)
Traction Control System (TCS)
Πρόκειται για ένα από τα πιο διαδεδομένα συστήματα ασφαλείας, με την "έξυπνη" λειτουργία του να έχει αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη μιας πλειάδας συστημάτων, που εφοδιάζουν τα αυτοκίνητα τα οποία...(περισσότερα)
Οδήγηση το χειμώνα και ο σημαντικός ρόλος των ελαστικών
Ο χειμώνας έφτασε και καθώς η ασφάλεια είναι πάνω από όλα, είναι σημαντικό να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίσουμε τις πρόσθετες απαιτήσεις που προκύπτουν. ...(περισσότερα)
Βρυξέλλες: Μείωση συγκρούσεων στο κέντρο της πόλης
Οι πρόσφατες αλλαγές στο κυκλοφοριακό σύστημα της πρωτεύουσας του Βελγίου, έχουν ήδη αποφέρει θετικά αποτελέσματα. ...(περισσότερα)
Ιούνιος: 478 τροχαία με 18 νεκρούς στην Αττική
Ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού, έδειξε πως οι επιδόσεις μας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. ...(περισσότερα)
Θερμοπληξία: Μια συχνή αιτία θανάτου για τα μικρά παιδιά
Μπορεί να μην είναι η πιο συχνή αιτία θανάτου, ωστόσο η θερμοπληξία είναι μία από τις πολλές αιτίες θανάτου για μικρά παιδιά που βρίσκονται για αρκετή ώρα σε παρκαρισμένα αυτοκίνητα, όταν ο καιρός είν...(περισσότερα)
Αίτια και είδη θανατηφόρων τροχαίων το 2018
Στα στατιστικά της Τροχαίας για τα θανατηφόρα ατυχήματα που συνέβησαν το 2018, έχουν καταγραφεί τα αίτια, καθώς και τα είδη τους. Διαβάστε ποια είναι αυτά. ...(περισσότερα)
Οι παραβάσεις της εβδομάδας πριν από τα Χριστούγεννα
Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας 18-24 Δεκεμβρίου, στη χώρα μας καταγράφηκαν περισσότερες από 20.000 παραβάσεις - Διαβάστε πώς κατανέμονται αυτές ανά τύπο και περιοχή. ...(περισσότερα)
Δυτική Αττική: Προκήρυξη έργων για την Οδική Ασφάλεια
Ο ανοικτός δημόσιος διαγωνισμός που έχει ως αντικείμενο τη βελτίωση των οδικών υποδομών, προκηρύχθηκε από την Περιφέρεια Αττικής. ...(περισσότερα)
Αύξηση 14,8% στις παραβάσεις μεταξύ 2019 και 2018
Όπως προκύπτει από τα στατιστικά δεδομένα της Ελληνικής Αστυνομίας, κατά τη διάρκεια του 2019 βεβαιώθηκαν 63.579 παραβάσεις περισσότερες από την προηγούμενη χρονιά. ...(περισσότερα)

S5 Box