SAFETY FIRST

Ο οργανισμός Οδικής Ασφάλειας Euro NCAP, κάλεσε τους κατασκευαστές να διαθέσουν περισσότερα έξυπνα συστήματα ασφαλείας στον βασικό εξοπλισμό των μικρών επαγγελματικών τους οχημάτων – ο λόγος είναι ιδιαίτερα σημαντικός.

Η πρόσφατη αξιολόγηση ασφάλειας νέων οχημάτων του γνωστού Ευρωπαϊκού Οργανισμού Οδικής Ασφάλειας, Euro NCAP (European New Car Assessment Program) ήταν λίγο διαφορετική από ότι έχουμε συνηθίσει.

Ο λόγος, ήταν πως στο «μικροσκόπιο» βρέθηκαν μικρά επαγγελματικά φορτηγά οχήματα, τα επονομαζόμενα small panel vans, που βασίζονται σε αντίστοιχες επιβατικές εκδόσεις, διαθέτοντας όμως δύο θέσεις και μεγαλύτερο χώρο αποσκευών-φορτίου, χωρίς πίσω παράθυρα.

Τα Mercedes-Benz Citan και VW ID.Buzz Cargo έλαβαν την κορυφαία, πλατινένια αξιολόγηση, ενώ πολύ καλά ανταποκρίθηκαν και τα Citroen Berlingo, Fiat Doblo, Opel Combo, Peugeot Partner, Renault Kangoo Van και VW Caddy Cargo Van, τα οποία έλαβαν «Χρυσή» αξιολόγηση.

Αξίζει να σημειωθεί, είναι πως στην περίπτωση των μικρών φορτηγών, τα οποία προορίζονται για επαγγελματική χρήση, ο Euro NCAP εστιάζει στην ύπαρξη προηγμένης τεχνολογίας αποφυγής συγκρούσεων.

Αυτό δε συμβαίνει τυχαία, αφού οι στατιστικές έρευνες έχουν δείξει πως στις περιπτώσεις ατυχημάτων όπου εμπλέκονται φορτηγά μεγαλύτερου ή μικρότερου μεγέθους, οι περισσότερες απώλειες κατανέμονται, μακράν, στα άλλα οχήματα ή τους ευάλωτους χρήστες των δρόμων (δικυκλιστές, πεζοί) που ενεπλάκησαν στη σύγκρουση.

Μπορεί τα αποτελέσματα αξιολόγησης των 8 οχημάτων που προαναφέραμε να είναι θετικά, γεγονός το οποίο εξηγείται καθώς προέρχονται από αντίστοιχα επιβατικά οχήματα, που ενσωματώνουν προηγμένη τεχνολογία ασφαλείας, όμως υπάρχει ένα μικρό «αλλά».

Ποιο είναι αυτό; Πως ο εν λόγω εξοπλισμός ασφαλείας προσφέρεται στα συγκεκριμένα επαγγελματικά αυτοκίνητα, προαιρετικά και όχι υποχρεωτικά.

Έτσι, οι άνθρωποι του Euro NCAP αναμένουν την εισαγωγή σε αυτά, προηγμένων τεχνολογιών αυτόνομης πέδησης έκτακτης ανάγκης (AEB) για αυτοκίνητα μεταξύ αυτοκινήτων, πεζών και ποδηλατών, συστήματα υποστήριξης λωρίδας κυκλοφορίας, υποβοήθηση ταχύτητας και υποβοήθηση προσοχής. 

Παρά τα καλά αποτελέσματα, υπάρχει ακόμη περαιτέρω πρόοδος που πρέπει να επιτευχθεί, αφού όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του Οργανισμού, «για παράδειγμα, το Citroën Berlingo και τα δίδυμα μοντέλα του είχαν ιδιαίτερα κακές επιδόσεις στην προστασία ποδηλάτη με AEB».

SF SmallVans 03

Τα παραπάνω αποκτούν μεγαλύτερη βαρύτητα, από τη στιγμή που τον Ιούλιο θα τεθεί σε ισχύ ο νέος Γενικός Κανονισμός Ασφαλείας (GSR), βάσει του οποίου οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι αυτή η κατηγορία οχημάτων διαθέτει κάποιες από αυτές τις προαναφερθείσες τεχνολογίες ασφαλείας, στον βασικό εξοπλισμό των μοντέλων.

Πάντως, όπως ρητά αναφέρεται στην ανακοίνωση του Euro NCAP, στόχος των κατασκευαστών θα πρέπει να είναι η προσφορά όσο το δυνατόν περισσότερων συστημάτων ασφαλείας στον βασικό εξοπλισμό, πέραν όσων προβλέπονται από την εκάστοτε νομοθεσία.

«Με δεδομένο το γεγονός ότι τα μικρότερα φορτηγά οχήματα προέρχονται από επιβατικά, όταν έχει τοποθετηθεί υψηλού επιπέδου εξοπλισμός, οι οδηγοί μπορούν να αναμένουν βέλτιστο επίπεδο ασφάλειας», δήλωσε ο Dr. Aled Williams, Διευθυντής του Euro NCAP.

«Είναι λοιπόν καλά νέα ότι τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν σε αυτή την έκδοση είναι κυρίως χρυσά και πλατινένια. Ωστόσο, ο Euro NCAP βαθμολόγησε τα φορτηγά με εξοπλισμό που τοποθετείται ως επί το πλείστον ως "προαιρετικός". Αυτό που ήταν ανησυχητικό ήταν η έλλειψη διαθεσιμότητας φορτηγών εξοπλισμένων με αυτές τις τεχνολογίες αποφυγής σύγκρουσης στην αγορά. Το Euro NCAP και η ομάδα του δυσκολεύτηκαν να βρουν φορτηγά εξοπλισμένα με αυτές τις επιλογές για τις δοκιμές.  Στην περίπτωση των νικητών του Platinum, μόνο το Volkswagen ID.Buzz Cargo διαθέτει αυτή την τεχνολογία ασφαλείας ως στάνταρ- στη Mercedes, εξακολουθεί να αποτελεί επιλογή κόστους. Οι κατασκευαστές φορτηγών συχνά προσφέρουν τεχνολογίες ασφαλείας, αλλά σπάνια ενθαρρύνουν τους αγοραστές να καθορίσουν αυτόν τον ζωτικής σημασίας εξοπλισμό που θα μπορούσε να σώσει ζωές. Βάζοντας τους πελάτες να πληρώσουν για την πρόσθετη τεχνολογία ασφαλείας χωρίς να προωθήσουν τα οφέλη, η τεχνολογία ασφαλείας μετατρέπεται σε εργαλείο οικονομικής διαπραγμάτευσης. Υπάρχουν συντριπτικά στοιχεία ότι αυτή η τεχνολογία ασφαλείας μειώνει τα ατυχήματα, τους θανάτους και τους τραυματισμούς, προστατεύοντας τους οδηγούς και τους άλλους χρήστες του οδικού δικτύου, και ως εκ τούτου πιστεύουμε ότι οι επιχειρήσεις που αγνοούν αυτές τις επιλογές αποτυγχάνουν στις εταιρικές κοινωνικές τους υποχρεώσεις (ΕΚΕ)», ήταν τα λόγια του Aled Williams.

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Euro NCAP

 

Περισσότερα Safety First

Μείωση των ορίων ταχύτητας στη Γαλλία
Μετά από απόφαση της γαλλικής κυβέρνησης, τα όρια ταχύτητας μειώθηκαν από τα 90, στα 80 χιλιόμετρα/ώρα, σε 400.000 χιλιόμετρα του γαλλικού οδικού δικτύου. ...(περισσότερα)
Αλλαγή ελαστικών: Ένα πρωταρχικό θέμα
Ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα της συντήρησης ενός αυτοκινήτου, είναι η συντήρηση και αλλαγή των ελαστικών, καθώς η σωστή κατάσταση των ελαστικών είναι κρίσιμος παράγοντας όσον αφορά στην ασφάλειά ...(περισσότερα)
Αντιδράσεις για τις διαφημίσεις αλκοόλ στη Formula 1
Η πρόσφατη, μεγάλη χορηγική συμφωνία μεταξύ της Formula 1 και της γνωστής ζυθοποιίας "Heineken" δεν έχει γίνει δεκτή με καλό μάτι από τους Οργανισμούς που ασχολούνται με την καμπάνια ενάντια στο αλκοό...(περισσότερα)
Ελλάδα: Ετοιμάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση και την ηλεκτροκίνηση
Μιλώντας στο πλαίσιο του Συνεδρίου "Energy Dialogues", ο Υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Γιάννης Κεφαλογιάννης ανέφερε πως το νέο θεσμικό πλαίσιο για την αυτόνομη οδήγηση, βρίσκεται προ των πυλών τ...(περισσότερα)
H Ford θέτει το gaming στην υπηρεσία της Οδικής Ασφάλειας (+video)
Με το πρόγραμμα "Driving Skills for Life" (DSFL) και τη βοήθεια Ευρωπαίων gamers, η Ford επιδιώκει να βοηθήσει τους νέους, ώστε να αντιληφθούν ευρύτερα τους κινδύνους της οδήγησης υπό την επήρεια αλκο...(περισσότερα)
Νορβηγία: Κανένα νεκρό παιδί από τροχαία το 2019
Η είδηση πως στο Όσλο υπήρξε μόλις ένας νεκρός απο τροχαίο ατύχημα κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς έχει κάνει το γύρο του διαδικτύου, ωστόσο ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι το 2019, κ...(περισσότερα)
Η επιστήμη πίσω από τον Graham
Μετά την πρώτη παρουσίαση του Graham, η TAC έδωσε στη δημοσιότητα περισσότερες λεπτομέρειες αναφορικά με το εγχείρημα σε επιστημονικό επίπεδο. ...(περισσότερα)
Κανένας πεζός ή ποδηλάτης νεκρός το 2019 στο Ελσίνκι
Η πρωτεύουσα της Φινλανδίας επιβεβαίωσε πως κατά τη διάρκεια του 2019, δεν υπήρξε κανένας θανάσιμος τραυματισμός για πεζό ή ποδηλάτη εντός των ορίων της. ...(περισσότερα)
Traction Control System (TCS)
Πρόκειται για ένα από τα πιο διαδεδομένα συστήματα ασφαλείας, με την "έξυπνη" λειτουργία του να έχει αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη μιας πλειάδας συστημάτων, που εφοδιάζουν τα αυτοκίνητα τα οποία...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο: Κριτική στην πολιτική περί Οδικής Ασφάλειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Σε έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, αναφέρεται πως η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα μέλη της πρέπει να αυξήσουν τις προσπάθειές τους, προκειμένου να υπάρξει επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί έως ...(περισσότερα)

S5 Box