SAFETY FIRST

Έρευνα έδειξε πως το Παρίσι αποτελεί την πιο φιλική πόλη για τις μετακινήσεις των παιδιών είτε περπατώντας, είτε με ποδήλατο.

Η παιδική κινητικότητα, δηλαδή η διαδικασία μετακινήσεων των παιδιών εντός αστικού ιστού τόσο περπατώντας, όσο και με ποδήλατο, συνιστά ένα από τα πιο σημαντικά «κεφάλαια» της Οδικής Ασφάλειας στις πόλεις.

Ο μη κερδοσκοπικός Οργανισμός “Clean Cities Campaign” , έβαλε στο «μικροσκόπιο» 36 μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, οι οποίες αντιπροσωπεύουν μια ποικιλομορφία γεωγραφικών σημείων, πληθυσμού και προσέγγισης αναφορικά με την κινητικότητα, εξετάζοντας τις υποδομές τους επίπεδο Οδικής Ασφάλειας, για τα παιδιά.

Με βάση τα στατιστικά που προέκυψαν, κορυφαία πόλη για την παιδική κινητικότητα το 2025 αναδείχθηκε το Παρίσι, χάρη στο νέο και εκτεταμένο δίκτυο προστατευμένων λωρίδων για ποδήλατα, τα χαμηλότερα όρια ταχύτητας και τις ελάχιστες ή μηδαμινές ζώνες κίνησης οχημάτων γύρω από σχολεία.

Για την ολοκλήρωση της έρευνας, οι άνθρωποι του “Clean Cities Campaign” συγκέντρωναν δεδομένα επί 5 μήνες.

Βασικοί πυλώνες στην εξαγωγή της τελικής βαθμολογίας ήταν ο αριθμός των δρόμων γύρω από σχολεία, οι μέθοδοι διαχείρισης της κίνησης γύρω από αυτή, η βελτίωση της ποιότητας του εισπνεόμενου αέρα, καθώς και τα ποσοστά των παιδιών που κινούνται περπατώντας ή με ποδήλατο.\

Καθώς προγενέστερες έρευνες έδειξαν πως τα παιδιά αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια όταν κινούνται σε ποδηλατόδρομους οι οποίες χωρίζεται με φυσικό τρόπο από την υπόλοιπη κίνηση, ήταν λογικό το Παρίσι να αποκτήσει πλεονέκτημα, αφού μαζί με το Ελσίνκι της Φινλανδίας, διαθέτει το μεγαλύτερο ποδηλατικό αστικό δίκτυο με αυτά τα χαρακτηριστικά.

Ακόμη ένα σημαντικό κριτήριο, ήταν τα όρια ταχύτητας 30 χλμ./ώρα, που οδηγούν σε μείωση τόσο των τροχαίων ατυχημάτων όσο και της μόλυνσης του περιβάλλοντος. Ο συγκεκριμένος περιορισμός ταχύτητας, ισχύει στους αστικούς δρόμους του Παρισιού κατά 89%, γεγονός που το φέρνει επίσης στην κορυφή της σχετικής λίστας.

Πάντως, η αναφορά του “Clean Cities Campaing” επισημαίνει πως υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης, αφού ακόμη και η πόλη που βρίσκεται στην κορυφή της λίστας , δεν έλαβε συνολικά βαθμό Α, αλλά Β. Ο βασικός λόγος για αυτό, είναι η μη ύπαρξη επαρκούς αριθμούς σχολικών οδών, δηλαδή με περιορισμένη ή καθόλου κίνηση γύρω από τα σχολεία.

«Τα παιδιά είναι λιγότερο ελεύθερα να κινηθούν στις πόλεις και λιγότερο ενεργά από όσο ήταν παλαιότερα, ιδιαίτερα τα κορίτσια», δήλωσε η Διευθύντρια του “Clean Cities Campaign”, Barbara Stoll. «Όμως η κατάταξή μας δείχνει ότι οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι διοικήσεις των πόλεων μπορούν να σημειώσουν τεράστια και ταχεία πρόοδο. Μια βόλτα στο Παρίσι σήμερα είναι μια ανάσα φρέσκου αέρα σε σύγκριση με 10 χρόνια πριν. Χρειάζεται όραμα, ηγεσία και συνεχείς επενδύσεις, αλλά οι περισσότερες πόλεις μπορούν και πρέπει να σημειώσουν παρόμοια πρόοδο».

SF Paris Stats

Αναλυτικά, η «κατάταξη» του 2025 έχει ως εξής:

1. Παρίσι (Γαλλία), Σκορ 79%, Βαθμός Β

2. Άμστερνταμ (Ολλανδία), Σκορ 63%, Βαθμός Β

3. Αντβέρπ (Βέλγιο), Σκορ 62%, Βαθμός Β

4. Βρυξέλλες (Βέλγιο), Σκορ 56%, Βαθμός C

5. Λυών (Γαλλία), Σκορ 53%, Βαθμός C

6. Ελσίνκι (Φινλανδία), Σκορ 52%, Βαθμός C

7. Βαρκελώνη (Ισπανία), Σκορ 50%, Βαθμός C

8. Μπρίστολ (Ηνωμένο Βασίλειο), Σκορ 48%, Βαθμός C

9. Όσλο (Νορβηγία), Σκορ 48%, Βαθμός C

10. Γκεντ (Βέλγιο), Σκορ 45%, Βαθμός C

11. Κοπεγχάγη (Δανία), Σκορ 45% , Βαθμός C

12. Μόναχο (Γερμανία), Σκορ 45%, Βαθμός C

13. Βιέννη (Αυστρία), Σκορ 42%, Βαθμός C

14. Λονδίνο (Ηνωμένο Βασίλειο), Σκορ 42%, Βαθμός Β C

15. Βερολίνο (Γερμανία), Σκορ 42%, Βαθμός C

16. Μπολόνια (Ιταλία), Σκορ 40%, Βαθμός C

17. Κολωνία (Γερμανία), Σκορ 39%, Βαθμός D

18. Αμβούργο (Γερμανία), Σκορ 39%, Βαθμός D

19. Μάντσεστερ (Ηνωμένο Βασίλειο), Σκορ 38%, Βαθμός D

20. Βρότσλαβ (Πολωνία), Σκορ 37%, Βαθμός D

21. Λιουμπλιάνα (Σλοβενία), Σκορ 34%, Βαθμός D

22. Βαρσοβία (Πολωνία), Σκορ 33%, Βαθμός D

23. Μιλάνο (Ιταλία), Σκορ 33%, Βαθμός D

24. Τορίνο (Ιταλία), Σκορ 32%, Βαθμός D

25. Πράγα (Τσεχία), Σκορ 31%, Βαθμός D

26. Μαδρίτη (Ισπανία), Σκορ 29%, Βαθμός D

27. Μπρατισλάβα (Σλοβακία), Σκορ 28%, Βαθμός D

28. Σαραγόσα (Ισπανία), Σκορ 22%, Βαθμός D

29. Φλωρεντία (Ιταλία), Σκορ 17%, Βαθμός E

30. Βουδαπέστη (Ουγγαρία), Σκορ 16%, Βαθμός E

31. Μασσαλία (Γαλλία), Σκορ 16%, Βαθμός E

32. Ρώμη (Ιταλία), Σκορ 15%, Βαθμός E

33. Κρακοβία (Πολωνία), Σκορ 14%, Βαθμός E

34. Βουκουρέστι (Ρουμανία), Σκορ 7%, Βαθμός F

35. Λισαβόνα (Πορτογαλία), Σκορ 5%, Βαθμός F

36. Σόφια (Βουλγαρία), Σκορ 1%, Βαθμός F

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Photo: Unsplash – Alena Torgonskaya

Περισσότερα Safety First

Αλλαγές στις εξετάσεις για απόκτηση διπλώματος
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ετοιμάζει τη διαφοροποίηση στις θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις υποψήφιων οδηγών για απόκτηση διπλώματος οδήγησης, με νέο σχέδιο νόμου. ...(περισσότερα)
Η Ευρώπη ευαισθητοποιείται περαιτέρω για την Οδική Ασφάλεια
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφαλούς Μετακίνησης (European Transport Safety Council), 5 Υπουργοί Μεταφορών Ευρωπαϊκών Κρατών υπέγραψαν από κοινού διακήρυξη προς την Ευρωπαϊ...(περισσότερα)
Ιούνιος: 478 τροχαία με 18 νεκρούς στην Αττική
Ο πρώτος μήνας του καλοκαιριού, έδειξε πως οι επιδόσεις μας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. ...(περισσότερα)
Οδήγηση στην ομίχλη: Ένα απαιτητικό εγχείρημα
Η οδήγηση στην ομίχλη απαιτεί γνώση και αυτοσυγκέντρωση, όμως πάνω από όλα χρειάζεται, όπως σε κάθε δραστηριότητα της οδήγησης, κοινό νου. ...(περισσότερα)
Ελσίνκι: Ένας χρόνος χωρίς θύματα σε τροχαίο ατύχημα
Η πρωτεύουσα της Φινλανδίας, Ελσίνκι, σημείωσε μια σπάνια επίδοση στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας, καταγράφοντας μηδενικούς θανάτους από τροχαία ατυχήματα σε διάρκεια ενός έτους. ...(περισσότερα)
Αγγλία: Ενέργειες για μείωση του ορίου οδήγησης υπό επήρεια αλκοόλ
Οργανώσεις ιατρικής και Οδικής Ασφάλειας στην Αγγλία, έχουν ξεκινήσει ενέργειες προκειμένου να μειωθεί το κατώτατο επιτρεπτό όριο οδήγησης υπό επήρεια αλκοόλ στη χώρα. ...(περισσότερα)
Η Σχολή Οδικής Συμπεριφοράς Ιαβέρης συνεργάζεται με το 1o bebefest
Πιστή στο έργο της ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των συνανθρώπων μας αναφορικά με το "Εθνικό Θέμα" των τροχαίων ατυχημάτων, η Σχολή μας είναι συνεργάτης στο 1ο Φεστιβάλ Εγκυμοσύνης και Βρεφικής Ηλικ...(περισσότερα)
Μέτρα για την βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ευρώπη
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (European Commission) παρουσίασε μια έκθεση με αντικείμενο την Οδική Ασφάλεια και πιο συγκεκριμένα, την περαιτέρω ενίσχυση της ασφάλειας των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμ...(περισσότερα)
Η νέα έκθεση του ΟΗΕ για την Οδική Ασφάλεια
Στη δημοσιότητα δόθηκε η τελευταία έκθεση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών σχετικά με τη βελτίωση της παγκόσμιας οδικής ασφάλειας. ...(περισσότερα)
Η.Π.Α.: Όσο αυξάνεται η τιμή ενός αυτοκινήτου, μειώνεται η πιθανότητα παραχώρησης προτεραιότητας σε πεζό από τους οδηγούς
Η εν λόγω έρευνα, αφορούσε στη συμπεριφορά των Αμερικανών οδηγών σε διαβάσεις πεζών, αλλά και σε παράγοντες που μπορεί να την επηρεάζουν, όπως το κόστος κτήσης του αυτοκινήτου, ή το χρώμα και φύλο του...(περισσότερα)

S5 Box