Έρευνα στο Ηνωμένο Βασίλειο δείχνει πως τα επίπεδα οδικής επιμόρφωσης των Βρετανών παραμένουν χαμηλά, αφού το 58% των αυτοκινητιστών δε γνωρίζουν την ενδεικνυόμενη πλευρική απόσταση από ποδήλατο, κατά τη διάρκεια προσπέρασης.
Τα στατιστικά δεδομένα που παρουσιάζει ο βρετανικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός Οδικής Ασφάλειας “IAM Roadsmart” σε συνεργασία με την φιλανθρωπική Οργάνωση “Cycling UK”, καταδεικνύουν πως η γνώση των Βρετανών ως προς βασικούς κανόνες Οδικής Ασφαλείας, παραμένει ανεπαρκής.
Σύμφωνα με την τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας της Μ. Βρετανίας το 2022, η ενδεικνυόμενη πλευρική απόσταση ασφαλείας, όταν ένα όχημα πραγματοποιεί προσπέραση με ταχύτητα έως 30 μίλια/ώρα (48 χλμ./ώρα) σε ποδήλατο, είναι τουλάχιστον 1,5 μέτρο και αυξάνεται, κατά την κίνηση σε αυτοκινητόδρομο.
Σε έρευνα που έγινε από τους ανθρώπους του “IAM Roadsmart”, το 58% των οδηγών που ερωτήθηκαν, δε γνώριζε την απάντηση, ενώ το 18% εκ αυτών ανέφερε λανθασμένα ως απάντηση το ένα μέτρο.
Αυτό, συνδέεται άμεσα με την αύξηση των κρουσμάτων επικίνδυνων προσπεράσεων στους δρόμους της Μεγάλης Βρετανίας, γεγονός που έχει προκαλέσει διπλασιασμό των πλάνων video με επικίνδυνες προσπεράσεις που αποστέλλουν οι ποδηλάτες στην αστυνομία (από 7.249 το 2021 σε 15.779 το 2024).
Ο βασικός λόγος που η απόσταση του 1,5 μέτρου θεωρείται η ελάχιστη για ασφαλή προσπεράσματα από τετράτροχα οχήματα σε δίκυκλα, είναι πως οι δικυκλιστές χρειάζεται να έχουν ζωτικό χώρο ώστε να αποφύγουν τρύπες ή θραύσματα στο οδόστρωμα, ενώ επίσης είναι σημαντικό να υπάρχει αρκετός χώρος για το σώμα τους, σε περίπτωση πτώσης, συνήθως προς το πλάι.
Από εκεί και έπειτα, να σημειώσουμε πως σύμφωνα με τον Βρετανικό ΚΟΚ, η προσπέραση σε απόσταση μικρότερη αυτής που αναφέραμε, μπορεί να επιφέρει στους απρόσεκτους οδηγούς, κυρώσεις όπως πρόστιμο, παραπομπή άδειας οδήγησης ή ακόμη και φυλάκιση.
Αναλύοντας περαιτέρω τα στατιστικά της έρευνας, προκύπτει πως 1 στους 3 (34%) ποδηλάτες αναφέρει ότι βλέπει συχνά άλλους οδηγούς ή μοτοσικλετιστές να πραγματοποιούν επικίνδυνη προσπέραση, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια του ποδηλάτη.
Ακόμη, σχεδόν το 17% (σχεδόν 1 στους 5) δηλώνει ότι βλέπει συχνά οδηγούς ή μοτοσικλετιστές να προσπερνούν ποδηλάτες σε στροφές με περιορισμένη ορατότητα, ρισκάροντας τη δική τους ζωή αλλά και των άλλων.
Η έρευνα δείχνει ότι οι κίνδυνοι για τους ποδηλάτες αποτρέπουν πολλούς από το να κάνουν ποδήλατο: το ένα τρίτο (34%) δεν κάνει ποδήλατο γιατί το θεωρεί πολύ επικίνδυνο, ενώ άλλο ένα 15% πιστεύει ότι οι οδηγοί είναι υπερβολικά επιθετικοί.Επιπρόσθετα, σύμφωνα
με το βρετανικό Υπουργείο Μεταφορών, 87 ποδηλάτες σκοτώθηκαν στη Μεγάλη Βρετανία, ενώ 3.942 αναφέρθηκαν ως σοβαρά τραυματίες και 10.970 ως ελαφρά τραυματίες το 2023.
Αξίζει να σημειωθεί, πως οι ποδηλάτες συνεχίζουν να θεωρούνται από τους πιο ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, ενώ κατά την περίοδο 2019-2023, οι περισσότερες θανατηφόρες συγκρούσεις με ποδήλατο συνέβησαν σε τροχαία με δύο οχήματα, όπου το ένα ήταν αυτοκίνητο.
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ
Photo: IAM Roadsmart