SAFETY FIRST

Πρόσφατη έρευνα στον Καναδά, πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα την αντίληψή μας σχετικά με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, για άντρες και γυναίκες.

Το ανεξάρτητο, μη κερδοσκοπικό ερευνητικό ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Traffic Injury Research Foundation (TIRF), παρουσίασε μια ενδιαφέρουσα έρευνα αναφορικά με τη διαφορετική αντιμετώπιση του φαινομένου της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, μεταξύ ανδρών και γυναικών.

Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ αποτελεί μια από τις κυριότερες αιτίες θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους παγκοσμίως. Αυτό το φαινόμενο διερευνάται ευρέως σε διεθνές επίπεδο, με στόχο την εύρεση λύσεων που θα μειώσουν τις συνέπειές του στο μέλλον. Στην έρευνά του, το TIRF εστίασε σε θεμελιώδεις διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών, αλλά και σε κοινωνικές συνήθειες που διαφοροποιούν τη συμπεριφορά των δύο φύλων.

Μια σημαντική διαφορά μεταξύ των δύο φύλων, έγκειται στη βιολογία. Οι γυναίκες έχουν λιγότερο νερό στο σώμα τους, οπότε μπορούν να απορροφήσουν λιγότερο αλκοόλ σε σύγκριση με τους άντρες, ενώ συνήθως έχουν και μικρότερη σωματική μάζα. Έχει υπολογιστεί λοιπόν ότι μπορούν να μεταβολίσουν περίπου το 1/4 του οινοπνεύματος, ενώ οι άντρες μπορούν να καταναλώσουν διπλάσια ποσότητα αλκοόλ με τα ίδια αποτελέσματα για τον οργανισμό. Οπότε, ο μόνος τρόπος να ισοσκελιστούν οι συνέπειες της κατανάλωσης αλκοόλ, είναι η μη κατανάλωσή του, καθώς σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, ο γυναικείος οργανισμός θα συμπεριφερθεί διαφορετικά από τον ανδρικό.

Μια συνηθισμένη προτροπή προς όσους θέλουν να βγουν, είναι να υπάρξει ένα άτομο από την παρέα το οποίο δε θα πιεί, ή εφόσον θέλουμε να πιούμε, να φροντίσουμε ώστε η επιστροφή στο σπίτι να γίνει με Μέσο Μαζικής Μεταφοράς ή ταξί. Οι συμβουλές αυτές είναι σωστές, όμως οι έρευνες δείχνουν πως υπάρχουν κοινωνικές παράμετροι που δυσκολεύουν την εκτέλεσή τους. Για μια γυναίκα που αποφασίζει να γυρίσει στο σπίτι της μετά από νυχτερινή έξοδο μόνη, χρησιμοποιώντας τη συγκοινωνία ή ένα ταξί, η επιλογή αυτή δε φαντάζει ιδιαίτερα ασφαλής. Πολλές γυναίκες δήλωσαν ότι δεν είναι εύκολο να εμπιστευτούν κάποιον άνθρωπο που δε γνωρίζουν καλά ώστε να τις μεταφέρει με το δικό του αυτοκίνητο στο σπίτι, ενώ η χρήση ταξί ή ΜΜΜ, σημαίνει πως θα βρεθούν μόνες και εκτεθειμένες σε δημόσιο χώρο αργά το βράδυ, γεγονός που προκαλεί ανασφάλεια για τη σωματική τους ακεραιότητα. Ακόμη, οι γυναίκες έχουν εκφράσει το σκεπτικισμό τους για τη μετακίνηση προς απομονωμένες περιοχές, ειδικά κατά τις περιόδους του χειμώνα που η ημέρα είναι μικρότερη, ενώ αντίστοιχη είναι και η κατάσταση για επαρχιακές περιοχές, όπου οι συγκοινωνίες δεν είναι πολύ αναπτυγμένες.

Επιπρόσθετα, έρευνες έχουν δείξει πως οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερη δυσκολία να αρνηθούν, όταν δέχονται πίεση από φίλους ή φίλες. Δηλαδή, αν μια γυναίκα έχει οριστεί ως ο οδηγός της παρέας που δε θα πιεί, εφόσον πιεστεί από την παρέα της να πιεί έστω λίγο, θα αρνηθεί πολύ δυσκολότερα σε σύγκριση με έναν άντρα. Σε αυτή την περίπτωση, το TRF αφενός καλεί τις γυναίκες να στηρίζουν η μία την άλλη, ώστε σε περιπτώσεις ομαδικής εξόδου να μην πιέζουν το άτομο που έχει οριστεί να μην πιεί. Αφετέρου, καλεί τις γυναίκες να μη φοβούνται να υπερασπιστούν την άρνησή τους, σε περίπτωση που ο οδηγός της παρέας αποφασίσει να παραβεί την αρχική του δέσμευση και να πιεί. 

Αξίζει να σημειωθεί, πως η παραπάνω έρευνα έγινε σε συνεργασία με την Beer Canada, γεγονός που καταδεικνύει και τη λογική των εταιρειών κατανάλωσης ποτών σε χώρες όπως ο Καναδάς. 

Αν θέλετε να διαβάσετε αναλυτικά την έκθεση του Traffic Injury Research Foundation, πατήστε εδώ

ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ

Περισσότερα Safety First

Τα μέτρα της Τροχαίας για το τριήμερο
Η Τροχαία ανακοίνωσε μια σειρά μέτρων σε όλη τη χώρα για το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, στα οποία εντάσσεται και η απαγόρευση κίνησης φορτηγών με βάρος άνω των 3,5 τόνων. ...(περισσότερα)
Η αυτόνομη οδήγηση απαιτεί την ανάλογη εκπαίδευση
Μπορεί η τεχνολογία των μετακινήσεων οχημάτων δίχως την ανάγκη οδηγού να εξελίσσεται διαρκώς, ωστόσο αυτό δε συνεπάγεται τον αυτόματο εκμηδενισμό των τροχαίων ατυχημάτων. ...(περισσότερα)
Ευρωπαϊκή Ένωση: Πιο αυστηρή νομοθεσία για τους αρχάριους οδηγούς
Η Ευρωπαϊκή Ένωση επεξεργάζεται την υιοθέτηση πιο αυστηρών ποινών και την ισχύ τους όχι μόνο στη χώρα που διαπράχθηκε μία παράβαση, ιδιαίτερα για τους αρχάριους οδηγούς όσον αφορά σε περιπτώσεις οδήγη...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: Το δυσθεώρητο κόστος των ποινών για οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ
Η οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου παραμένει αμείωτη, γεγονός που δημιουργεί πολύ αυξημένο έμμεσο κόστος στους παραβάτες. ...(περισσότερα)
Αύξηση 7,2% στις τροχαίες παραβάσεις το 2017
Η Ελληνική Αστυνομία δημοσίευσε τα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας, σχετικά με τις παραβάσεις που συνέβησαν στους ελληνικούς δρόμους το 2017, δίνοντας μάλιστα άμεση σύγκριση με τις αντίστοιχες παραβά...(περισσότερα)
Ηνωμένο Βασίλειο: Η έλλειψη χρημάτων καθυστερεί τις αλλαγές ελαστικών
Σύμφωνα με έρευνα στη Μεγάλη Βρετανία, πολλοί οδηγοί καθυστερούν τη διαδικασία επισκευής ή αλλαγής ελαστικών, λόγω του αυξημένου κόστους ζωής. ...(περισσότερα)
12.749 παραβάσεις σε ένα τριήμερο
Η νέα χρονιά δεν φαίνεται να διαφοροποιεί τις άσχημες συνήθειες των συμπολιτών μας, αναφορικά με τις παραβάσεις που αυτοί διαπράττουν στους ελληνικούς δρόμους. ...(περισσότερα)
Κολομβία: Αύξηση ποδηλατοδρόμων για αντιμετώπιση του κορωνοϊού
Στην προσπάθεια καταπολέμησης της μετάδοσης του COVID-19, οι αρχές της πρωτεύουσας της Κολομβίας, Μπογκοτά, αποφάσισαν την αύξηση του μήκους για τους ποδηλατόδρομους της πόλης. ...(περισσότερα)
Στη Νορβηγία το βραβείο Οδικής Ασφάλειας του European Transport Safety Council
Η Νορβηγία που θα παραλάβει το ετήσιο βραβείο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών για την Οδική Ασφάλεια, σημειώνοντας σαφή πρόοδο στην μείωση των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών από τροχαί...(περισσότερα)
Τo επόμενo Δωρεάν Σεμινάριo Οδικής Συμπεριφοράς Ιαβέρης
Η Σχολή μας συνεχίζει να προσφέρει δωρεάν Σεμινάρια Οδικής Συμπεριφοράς - Διαβάστε πού και πότε θα διεξαχθούν οι επόμενες ομιλίες. ...(περισσότερα)

S5 Box