Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία σχετικά με νέα νομοθεσία που θα απαιτεί την αμοιβαία αναγνώριση ποινών για παραπτώματα οδηγών σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Έπειτα από μήνες διαβουλεύσεων, οι φορείς που ασχολούνται με τον τομέα Μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ένωση πέτυχαν την παράκαμψη των νομικών κενών που υπήρχαν, ώστε οι ποινές για οδικά παραπτώματα να ισχύουν σε κάθε χώρα της.
Με βάση τα δεδομένα της νομοθεσίας που υπήρχαν μέχρι σήμερα, μόνο η χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εξέδωσε μια άδεια οδήγησης μπορούσε να εκδώσει απαγόρευση κυκλοφορίας, σε οδηγούς που είχαν διαπράξει σοβαρά οδικά παραπτώματα.
Δηλαδή, σε περίπτωση που ένας οδηγός είχε διαπράξει αδίκημα σε δρόμους άλλης χώρας, μόνο το Κράτος που εξέδωσε το δίπλωμα μπορούσε να τον περιορίσει.
Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα, αν ένας οδηγός δεχθεί ποινή απαγόρευσης κίνησης για τουλάχιστον 3 μήνες, το Κράτος-μέλος όπου σημειώθηκε η παράβαση πρέπει να ειδοποιήσει εκείνο που εξέδωσε την άδεια οδήγησης, μέσω μιας συγκεκριμένης πιστοποίησης στο αντίστοιχο Ευρωπαϊκό Δίκτυο (RESPER) και να προχωρήσει η διαδικασία τιμωρίας.
Όπως τονίζεται, η εν λόγω ειδοποίηση θα μπορεί να σταλεί εντός 20 εργασιακών ημερών από την έκδοσή της και παράλληλα, θα πρέπει να μην εκκρεμούν διαδικασίες ενστάσεων κλπ.
Ακόμη, οι εμπλεκόμενες χώρες θα πρέπει να έχουν ευθυγραμμίσει τις νομοθεσίες τους, ώστε αντίστοιχες παραβάσεις να προβλέπουν αντίστοιχες ποινές.
Επιπρόσθετα, η χώρα που εκδίδει την παράβαση θα μπορεί να επιλέξει να μην την θέσει σε ισχύ, αν για παράδειγμα κριθεί πως το δικαίωμα του οδηγού να απολογηθεί δεν έχει σεβαστό κατά τη διάρκεια των διαδικασιών.
Οι σοβαρές παραβάσεις για τις οποίες θα ισχύει η «διασυνοριακή» νομοθεσία είναι οι ακόλουθες:
Οδήγησης υπό επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών/χαπιών
Παραβίαση του ορίου ταχύτητας κατά 50 χλμ./ώρα ή παραπάνω
Πρόκληση θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού λόγω παραβίασης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
«Η συμφωνία αυτή αποτελεί άλλο ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για την οδική ασφάλεια σε ολόκληρη την Ευρώπη», δήλωσε ο Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Απόστολος Τζιτζικώστας. «Οι νέοι κανόνες στέρησης της άδειας οδήγησης θα κλείσουν τα κενά που επιτρέπουν στους επικίνδυνους οδηγούς να αποφεύγουν τις ποινές περνώντας τα σύνορα. Με σχεδόν 20.000 ζωές να χάνονται στους δρόμους της ΕΕ πέρυσι, η πρωτοβουλία αυτή θα αποτελέσει κρίσιμο στοιχείο για την προώθηση του στόχου μας να μειώσουμε τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα κατά 50% έως το 2030».
Σημειωτέον, πως για την επικύρωση της συμφωνίας, απομένει η επίσημη έγκριση επίσημα και από τα δύο θεσμικά όργανα. Μόλις εγκριθεί, η οδηγία θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.
Τα κράτη-μέλη θα έχουν στη συνέχεια τέσσερα χρόνια για να μεταφέρουν τους νέους κανονισμούς στην εθνική νομοθεσία.
ΝΩΝΤΑΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ
Photo: Unsplash – Call me Fred